Swissport vraagt faillissement aan voor bagage- en schoonmaakpoot op Brussels Airport: 1.500 banen op de tocht

Swissport België vraagt het faillissement aan voor de grondafhandeling en schoonmaak op de luchthaven van Zaventem. In totaal zijn er 1.469 jobs bedreigd. De luchtvrachtafdeling blijft wel actief. 

Swissport verwijst als verklaring voor het faillissement naar "de wereldwijde instorting van de markt, als gevolg van de coronapandemie". Het bedrijf zat al langer in slechte papieren en had daarvoor een herstelplan uitgewerkt, maar de klap van de coronacrisis was de fatale.

"Er werd een transformatieplan uitgetekend dat inspeelde op een geleidelijke heropstart van de wereldwijde luchtvaart, maar dat bleek financieel niet haalbaar", zegt het bedrijf, dat de grootste afhandelaar is op Brussels Airport en dat Brussels Airlines als belangrijke klant heeft. 

Sinds midden maart zijn de grondafhandelingsvolumes tot quasi nul herleid

De directie van Swissport in een communiqué

"Sinds midden maart zijn de grondafhandelingsvolumes tot quasi nul herleid en de verwachting is dat die zich, in het beste geval, niet voor eind 2022 zullen herstellen tot het niveau van voor de crisis." Onder grondafhandeling vallen onder meer de diensten aan de check-in en gates, de bagage-afhandeling en het verplaatsen van vliegtuigen op de luchthaven.

(Lees verder onder de foto)

Bijna 1.500 jobs

Het faillissement is slecht nieuws voor de 1.309 werknemers bij Swissport Belgium en voor de 160 mensen bij Swissport Belgium Cleaning. Zodra de rechtbank beide nv's failliet verklaart, zal die een curator aanstellen om de bedrijfsvoering over te nemen.

De afzonderlijke luchtvrachtdiensten van Swissport op de luchthavens van Brussel en Luik zijn niet betrokken in het faillissement. Daar werken 467 mensen.

ACV Puls: "Degoutant"

Hans Elsen van de christelijke bediendenvakbond ACV-Puls is niet te spreken over de aankondiging. "Dit is degoutant. Die 1.500 mensen die bij Swissport Belgium werken, hebben gedurende jaren een stuk van hun leven opgegeven om dag en nacht ervoor te zorgen dat de vliegtuigen hier vertrekken. En vandaag zegt Swissport, zonder na te denken over alternatieve pistes, dat het gedaan is voor die mensen."

De laatste jaren is er veel winst gemaakt door de luchthavenuitbater. Vandaag gaat het even slecht en dan moet iedereen plots zijn plan trekken

Hans Elsen, ACV Puls

Volgens Elsen heeft de vakbond maanden geleden al laten weten aan de politiek en aan luchthavenuitbater BAC dat het probleem op de luchthaven veel dieper ligt dan Brussels Airlines alleen. "Er is heel veel politieke druk geweest op Brussels Airlines, maar voor de mensen die op de grond werken, is er geen enkel initiatief. Het is al jaren zo dat grondhandelaars heel moeilijk winstgevend kunnen zijn door de tarieven die BAC op de luchthaven hanteert."

Volgens hem moet de politiek BAC aanmanen om rekening te houden met "de bredere luchtvaartgemeenschap". "De laatste jaren is er veel winst gemaakt door de luchthavenuitbater. Vandaag gaat het even slecht en dan moet iedereen plots zijn plan trekken."

Bekijk hieronder het verslag uit “Het Journaal”: 

Video player inladen...

Onze expert Riadh Bahri op de luchthaven van Zaventem:

Video player inladen...

Meest gelezen