Radio 2

Centrum Halle wordt één grote fietsstraat: "Auto is te gast in de stad"

De Halse binnenstad wordt binnenkort één grote fietsstraat. Dat betekent dat auto's fietsers niet meer mogen inhalen. In het centrum van de stad geldt nu al een snelheidsbeperking tot 30 kilometer per uur.  

De fiets won de voorbije maanden flink aan populariteit, als gevolg van de coronacrisis. "Steeds meer mensen gebruiken de fiets niet alleen om zich te ontspannen, maar bijvoorbeeld ook om boodschappen te doen", merkt schepen van mobiliteit Bram Vandenbroecke (Groen) op. Die fietsers wil de stad nu extra bescherming bieden door het centrum van Halle nu om te vormen tot één fietsstraat.

Autoluw, niet autovrij

Als het van de Fietsersbond afhing, dan werd Halle meteen helemaal autovrij of een woonerf naar Brussels voorbeeld.  Maar zover wilde het stadsbestuur niet gaan.  Vandenbroecke stelt dat de automobilist niet weggepest wordt uit het centrum. “De auto blijft welkom”, zegt hij. “Maar de auto is hier vooral te gast. De fietsers krijgen extra ruimte maar we vragen ook van hen respect voor andere weggebruikers." 

Discreet

Op sommige plaatsen, zoals de Parklaan en de Basiliekstraat is het wegdek felrood geverfd om de fietsstraten aan te duiden. Maar voor de rest van het centrum koos de stad voor een meer sobere formule: "Aan de rand van de zone zullen we borden plaatsen", licht schepen Vandenbroecke toe.  "Dat gebeurt normaal begin van de zomer. Tegelijk komen er in de binnenstad nog twee fietsenstallingen bij."

Meest gelezen