Ook ouderen ontdekken nu Tele-Onthaal

Tele-Onthaal Limburg heeft er bijzonder drukke maanden opzitten. Er liepen 20 procent meer telefoontjes binnen en dat had alles te maken met de coronacrisis. Opvallend is dat oudere mensen  de hulplijn voor het eerst hebben ontdekt. Ze hebben vooral vragen rond gezondheid en eenzaamheid. 

De telefoon van de 60 Limburgse vrijwilligers van TeleOnthaal stond de afgelopen weken nauwelijks stil.  "Het was sinds de aanslagen van 22 maart 2016 geleden dat een maatschappelijke gebeurtenis zo'n impact had", vertelt verantwoordelijke Patricia Hemelaers. "De coronacrisis heeft dat nog overtroffen. In een derde van de gesprekken ging het expliciet over het coronavirus en de gevolgen daarvan".

Mensen die naar de hulplijn belden hadden vooral vragen rond gezondheid en eenzaamheid. "Er was de angst om besmet te geraken, er waren ook veel vragen rond het virus zelf. Ook mensen die niet meer bij hun dokter geraakten of een medische ingreep uitgesteld zagen, belden ons", zegt Patricia Hemelaers. Heel wat bellers voelden zich eenzaam en hadden nood aan een gesprek. Volgens Patricia Hemelaers, " Vooral mensen die sowieso al weinig contacten hadden voor de coronacrisis , en die zich nu helemaal afgesloten en eenzaam voelden".

"Het was sinds de aanslagen van 22 maart 2016 geleden dat een maatschappelijke gebeurtenis zo'n impact had", 

Het waren ook opvallend veel oudere mensen die Tele-Onthaal belden. Het is een groep die de hulplijn normaal gezien minder bereikt. Er waren ook meer alleenstaanden die belden of chatten. Intussen is het wat kalmer geworden bij Tele-Onthaal maar de hulplijn is wel nog op zoek naar nieuwe vrijwilligers. In het najaar start er een nieuwe opleiding.  Tele-Onthaal is de klok rond, zeven dagen op zeven bereikbaar en kan dus extra hulp goed gebruiken. Luisterbereidheid en inlevingsvermogen zijn de voornaamste kwaliteiten waarover een vrijwilliger moet beschikken. Patricia Hemelaer vat het zo samen : "Empathie kan voor kleine wondertjes zorgen in deze barre tijden."