Video player inladen...

Fraudeonderzoek naar luchtvaartmaatschappijen die vluchten annuleren: "Wil niet méér betalen om dag later te vertrekken"

Minister van Consumentenzaken Nathalie Muylle (CD&V) laat onderzoeken of er sprake is van fraude bij luchtvaartmaatschappijen die plots vluchten annuleren. De fraude zou erin bestaan dat luchtvaartmaatschappijen een product verkochten dat ze helemaal niet konden leveren. Met name TuiFly, Brussels Airlines en Ryanair komen in het vizier.

Honderden klachten zijn er van reizigers die vertellen dat ze een vlucht geboekt hebben die een paar dagen later geannuleerd wordt. De luchtvaartmaatschappijen geven de coronacrisis als reden om de reis te schrappen. De reizigers krijgen geen terugbetaling, maar een voucher voor een vlucht op een later tijdstip, die dan heel wat duurder blijkt.

In “Het Journaal” getuigden enkele gedupeerde reizigers. Eddy Decoene: “Gisteren kregen we een mail van TuiFly om te melden dat de vlucht geannuleerd is, en dit omdat er nog veel landen zijn die de grenzen nog gesloten houden of inreisbeperkingen hebben. Die reden klopt helemaal niet.”

Bart Verbrugghe zag zich voor een meerprijs geplaatst: “Ze zeiden, je kan één dag later vertrekken, maar er was een opleg van 300-350 euro. Ik zei, ik betaal niet om een dag later te vertrekken, omdat jullie zelf de reis annuleren.”

Chris en Mieke Verbinnen-De Neve kregen te horen dat het onmogelijk was om hun voucher versneld om te wisselen: “Neen, mevrouw, je kan opnieuw boeken en opnieuw betalen, en achteraf dan misschien de voucher een keer daarvoor gebruiken.”

Bekijk hier enkele getuigenissen van gedupeerde reizigers en lees voort onder de video:

Video player inladen...

TuiFly geeft fout toe en belooft oplossing, maar voucher blijft

Minister van Consumentenzaken Nathalie Muylle (CD&V) laat de Economische Inspectie nu onderzoeken of er sprake is van fraude: “Men gaat ervan uit, als men dingen boekt aan die prijs, dat die ook gaan doorgaan. En dan de dag nadien een reactie krijgen dat het niet kan doorgaan, tenzij dan aan een veel hogere prijs de dag voordien of nadien, lijkt mij toch geen correcte manier.”  

Bekijk hier de reactie van minister Nathalie Muylle (CD&V) in "Het Journaal" en lees voort onder de video:

Video player inladen...

Het onderzoek is in eerste instantie gericht tegen TuiFly, Brussels Airlines en Ryanair. De fraude zou erin bestaan dat luchtvaartmaatschappijen een product hebben verkocht dat ze helemaal niet kònden leveren. Op die manier zouden ze snel aan geld willen geraken.

De meeste klachten gaan over TuiFly. Woordvoerder Piet Demeyere geeft toe dat er fouten gemaakt zijn en belooft een oplossing: “Binnen de 24 uur zullen al deze reizigers van ons een nieuwe mail krijgen waarin we beloven om het voor hen allemaal recht te zetten, op de meest klantvriendelijk mogelijke manier.” De luchtvaartmaatschappijen houden wel vast aan het systeem van de voucher, al is dat onwettelijk.

Bekijk hier het interview met Piet Demeyere (TUI Fly) in "Het Journaal":

Video player inladen...