Limburgse bedrijven bouwen nieuwe containerhaven op vroegere Ford-terreinen

Twee Limburgse familiebedrijven, Group Machiels en H.Essers, gaan samen op de voormalige Ford-terreinen in Genk een containerterminal uitbouwen. Die moet een vlot containervervoer per schip mogelijk maken tussen de haven van Antwerpen en Limburg over het Albertkanaal.

Group Machiels en H.Essers zijn al langer aan het werk op de Ford-terreinen waar ze allerlei logistieke activiteiten uitbouwen. Die moeten op termijn enkele duizenden jobs opleveren. De zogenaamde Port of Limburg sluit daarbij aan. Per jaar zouden er 350.000 containers tussen de Antwerpse haven en Genk vervoerd worden, en van daaruit met de vrachtwagen naar de rest van Limburg en het hinterland, of omgekeerd. De containerterminal krijgt de meest moderne faciliteiten en technologieën, ook voor de behandeling van zowel verpakte als bulkgoederen. Ook de nieuwste containertechnologieën worden aangeboden. 

Twee havens tegenover elkaar

Group Machiels is samen met Aperam ook eigenaar van Haven Genk, die aan de overzijde van het kanaal ligt. Die zal zich in de toekomst toeleggen op bulkmaterialen, roestvrij staal en spooractviteiten en alle containertaken overdragen aan Port of Limburg. Volgens de directies van Machiels en H.Essers wordt heel het gebied nu volledig ontsloten via het water, de weg en het spoor en zal dat een belangrijke impuls geven aan de Vlaamse logistieke sector. 

De afbraak van oude Ford-gebouw is ondertussen gestart, net als de sanering van het terrein en de infrastructuurwerken. Tegen 2023 zou Port of Limburg operationeel moeten zijn.

Meest gelezen