Video player inladen...

Wat betekent het faillissement van Swissport voor uw vliegreis? Ontdek hier het antwoord op uw vragen

Alle 1.469 personeelsleden van Swissport verliezen hun baan nu de failliete bagageafhandelaar op Brussels Airport geen doorstart maakt. Wat betekent dit voor het personeel en wat betekent dit voor uw vliegreis? Komen andere bagageafhandelaars ook in de problemen? Luchtvaartspecialisten Nico Cardone en Riadh Bahri geven antwoord.

Swissport maakt geen doorstart. Wat betekent dat?

"Dat betekent dat het over and out is", zegt Nico Cardone. "Het bedrijf is failliet."

Is Swissport een coronaslachtoffer?

"Het ligt toch wel ingewikkelder dan dat", aldus Cardone. "Het bedrijf maakte al jaren verlies, en daar komt die coronacrisis nog eens bovenop. Dat heeft natuurlijk de finale klap gegeven." 

Maar de verliezen waren er al. "Omdat luchtvaartmaatschappijen hun tickets zo goedkoop mogelijk proberen te verkopen, gaan die proberen de bagageafhandelaars tegen elkaar uit te spelen. Daardoor is er een race to the bottom ontstaan: bedrijven gaan diensten zo goedkoop mogelijk aanbieden. Maar dat heeft er net voor gezorgd dat Swissport al jaren aan een stuk niet meer winstgevend was." Volgens Riadh Bahri hebben luchtvaartmaatschappijen ervoor gekozen om te besparen op externe diensten. "Helaas is niks zo gemakkelijk om op te beparen als op die afhandeling, de zogenoemde onderbuik van de luchthavenwereld."

Het contract van Swissport met Brussels Airlines, de grootste klant, was verlieslatend."Dit is wanbeleid van het management", zegt Riadh Bahri. "Er is trouwens bij Swissport ook een komen en gaan van directeurs geweest."

Voor wie werkte Swissport precies?

"Swissport is een afhandelaar", legt Nico Cardone uit. "Die laadt de bagage in en uit het vliegtuig, maar voor heel wat maatschappijen bemannen zij ook de check-inbalies, staan ze aan de gate, duwen ze de vliegtuigen weg van de parkeerposities of ontijzelen ze vliegtuigen als het sneeuwt."

"Er zijn een 30-tal maatschappijen klant van Swissport. De grootste klant is Brussels Airlines. Dan heb je ook nog de andere maatschappijen van de Lufthansa-groep, Finnair, Alitalia en Qatar Airways."

Welke toekomst hebben de 1.469 ontslagen personeelsleden?

"De wet schrijft voor dat er op Brussels Airport twee bagageafhandelaars moeten zijn, dus zal er sowieso een bedrijf in de plaats komen. Dat bedrijf zal ook wel personeel nodig hebben", weet Cardone. "Maar allicht zal niet iedereen aan de bak komen bij dat nieuwe bedrijf, want door de coronacrisis is de luchtvaartsector gekrompen."

"Heel wat mensen zullen dus hun baan écht verliezen. Bovendien gaat het vaak om laagopgeleide mensen die het sowieso al moeilijk hebben op de arbeidsmarkt. Dat wordt voor die mensen dus geen gemakkelijke zoektocht."

Wat betekent dit voor de andere bagageafhandelaar op Brussels Airport?

"Aviapartner is al lang actief in België en heeft de voorbije jaren ook verlies gemaakt. Dat heeft ook met die race to the bottom te maken", aldus Nico Cardone. "Maar in volle coronacrisis heeft de Belgische eigenaar de andere eigenaars uitgekocht. Dat bedrijf lijkt de toekomst dus met vertrouwen tegemoet te kijken."

Riadh Bahri vermoedt dat Aviapartner stilletjes hoopt dat het in het gat zal mogen springen. "Zij hebben zelf heel veel personeel dat technisch werkloos thuis zit en deze zomer wellicht niet aan volle capaciteit zal kunnen werken, tenzij ze een deel van het werk van Swissport kunnen overnemen."

"Dan moet ik erbij vertellen dat de baas van Aviapartner, Laurent Levaux, heel goed gekend is bij de Waalse politieke partijen in de Wetstraat", weet Bahri. "Hij heeft zeer goede contacten, we noemen dat de man met zeven levens in de sector." Blijkbaar heeft ook Aviapartner 20 à 25 miljoen euro steun nodig. "De overheid zal zich niet kunnen permitteren van ook Aviapartner over kop te laten gaan, want dan is het voorbij en kan er in Zaventem de komende weken niemand vliegen."

Waarom horen we de politiek niet?

Het faillissement van Swissport is het eerste grote faillissement sinds de coronacrisis, maar aan politieke zijde blijft het oorverdovend stil. "Dat komt omdat het gaat over een niet mondige groep mensen, een groep mensen die we niet vaak horen, behalve als ze hebben gestaakt voor betere arbeidsvoorwaarden", zegt Riadh Bahri.

"Ze hebben gestaakt omdat ze geen regenvesten hadden om te werken op de tarmac, omdat ze deftige handschoenen wilden in de winter, omdat ze een deftige winterjas wilden, omdat ze moderne en veilige voertuigen wilden." Bahri heeft een boodschap voor passagiers met een spotgoedkoop vliegticket en roept hen op ook eens aan het afhandelingspersoneel te denken als ze klagen over hun vlucht die is vertraagd door een staking.

Zijn we zeker dat alle vliegtuigen zullen kunnen vertrekken?

"Vandaag staan alle vliegtuigen van Brussels Airlines aan de grond, dus daar is er voorlopig geen probleem", denkt Nico Cardone. "Er waren wel een paar maatschappijen die vandaag op Swissport rekenden, onder meer Lufthansa en Finnair. Er zijn de voorbije dagen al enkele vluchten geschrapt omdat die niet konden worden afgehandeld."

"Brussels Airlines heeft al aangekondigd dat de opstart volgende week niet in gevaar komt. Op 15 juni willen zij weer beginnen te vliegen. Ze zullen dus een andere oplossing moeten  vinden."

"Het voordeel van de coronacrisis is dat er weinig vluchten zijn, zelfs volgende week maandag. Misschien heeft Aviapartner wel voldoende capaciteit om alle vluchten voor zijn rekening te nemen. Daarnaast moet die tweede afhandelaar er uiteraard komen of kan Brussels Airlines een deel van de activiteiten  zelf doen. Brussels Airlines heeft zelf check-inbedienden en personeel dat aan de gates werkt."

Riadh Bahri weet intussen dat zustermaatschappij Swissport Cargo gedurende twee weken de activiteiten zal overnemen. Maar de procedure om een nieuwe tweede afhandelaar aan te duiden duurt zes maanden. Die periode moet dus overbrugd worden.

Moeten we vrezen voor vluchtvertragingen?

"Dat is wat afwachten, want door die coronacrisis is het geen business as usual. Er is nog enkele dagen tijd om een oplossing te zoeken. Ook maandag zal er trouwens geen grote toestroom aan passagiers zijn."

"De beste tip is de website van Brussels Airlines raadplegen voor meer informatie", besluit Nico Cardone. "Ook bij VRT NWS zullen we dit opvolgen."

Herbekijk hieronder de VRT NWS LIVE met Nico Cardone:

Video player inladen...

Herbekijk hieronder het gesprek met Riadh Bahri in "De afspraak":

Video player inladen...