Video player inladen...

Sony lanceert nieuwe spelcomputer PlayStation 5: veel krachtiger en realistischer dan zijn voorganger

Het Japanse bedrijf Sony heeft met een grootse videoshow de nieuwe spelcomputer PlayStation 5 voorgesteld aan de wereld. Veel gamers zaten al zeven jaar te wachten op dit moment. Sinds de lancering van de eerste PlayStation in de jaren negentig zijn er in de hele wereld al een half miljard toestellen verkocht. 

Zeven jaar na de release van de Playstation (PS) 4 is de PS 5 aan de wereld getoond. Het toestel is een fenomeen: in totaal zijn er alleen al van de PS 4 110 miljoen exemplaren verkocht. Alles samen, van de eerste tot de vierde editie, zijn er een half miljard PlayStation-consoles  verkocht. Daarmee is het marktaandeel van de PlayStation dubbel zo groot als dat van de Xbox van Microsoft, zijn rechtstreekse concurrent.

Heel veel nieuwe games

Eigenlijk was Sony van plan om in maart al een tipje van de sluier te lichten, maar door de coronacrisis is dat niet doorgegaan. De release van een spelconsole kan je vergelijken met die van een smartphone. Wekenlang vóór het toestel daadwerkelijk wordt voorgesteld, lost de producent op sociale media al gerichte lekken die een tipje van de sluier onthullen. In dit geval, met de PlayStation 5, werd de controller bijvoorbeeld al weken voor de lancering aan de wereld getoond.  Het internet ging uit de bol en fans begonnen al te fantaseren over nieuwe kleuren.

Lees verder onder de video:

Tijdens de lancering pakte Sony gisterenavond uit met heel wat nieuwe games, stuk voor stuk klassiekers. De nieuwe Spiderman, met Miles Morales, Resident Evil en Gran Turismo bijvoorbeeld. Daarnaast komen er twee versies van de console: eentje met een CD-speler en eentje zonder. "De SSD-hardeschijf is een van de grote nieuwigheden", zegt David Verbruggen, woordvoerder van de Flemish Games Association (Flega).

Lees verder onder de foto:

Een SSD-schijf of een solid state drive is een harde schijf die geen mechanische componenten heeft. Daardoor kan die veel sneller werken dan een gewone harde schijf. Je vindt zulke schijven tegenwoordig ook in smartphones of moderne laptops. "De SSD-schijf zorgt ervoor dat games sneller laden", legt Verbruggen uit. "Dat heeft een effect op de manier waarop ontwikkelaars hun game  ontwikkelen. Ze kunnen sneller overgaan tot de actie, zonder dat ze daartussen nog extra scènes moeten inbouwen." 

Bovendien ligt de lat vandaag veel hoger dan vroeger. Games zijn tegenwoordig meer dan alleen een spelletje. Het zijn echte, bijna filmische verhalen, die de speler meeslepen. 

Een game van tegenwoordig is meer dan alleen een spelletje. Het zijn echte, bijna filmische verhalen, die de gamer meeslepen. 

De PlayStation 5 heeft ook een nieuwe, krachtigere processor meegekregen. "Kortom, het is een veel beter toestel. Producenten van consoles steken veel tijd in de ontwikkeling van een nieuw model", zegt Verbruggen. 

Een nieuw model om de 6 jaar

Terwijl nieuwe types van smartphones elkaar aan een rotvaart opvolgen, is de ontwikkeling van een nieuwe console een proces van jaren. De eerste PlayStation kwam uit in 1994. De PS 2 werd in het jaar 2000 gelanceerd. De derde versie liet nog eens zes jaar op zich wachten. En pas in 2013, zeven jaar later, lanceerde Sony de PlayStation 4. 

Waarom steken producenten zo veel tijd in de ontwikkeling van een spelconsole? "Als ze een console lanceren, willen ze kunnen zeggen: hiermee ga je een aantal jaren spelen", zegt Verbruggen. Ook Microsoft doet dat met zijn Xbox. Later dit jaar jaar komt de Xbox Series X uit, zeven jaar na het vorige model, de Xbox One. Nog een reden waarom Sony en Microsoft hun tijd nemen om een console te ontwikkelen is het feit dat gameontwikkelaars de spelers telkens een nieuwe ervaring willen geven. 

Lees verder onder de foto:

Xbox Series X

"Bij smartphones heb ik niet het gevoel dat we elk jaar een volledig nieuw toestel krijgen", vindt Verbruggen. "Dat heb ik wel als ik een spel speel op een console. De games die op de PS 5 zullen uitkomen, zien er heel anders uit dan die op de PS 4."

Weinig ruimte voor een vierde speler

De consolemarkt is mooi verdeeld tussen drie spelers: Sony, Microsoft en Nintendo. Terwijl Sony en Microsoft rechtstreekse concurrenten zijn, pakt Nintendo uit met eigenzinnige consoles. Nintendo is een van de oudste producenten van consoles. De Japanse producent heeft met vallen en opstaan zijn eigen plek veroverd. "Ze hebben met de Nintendo Switch (een draagbare console die je ook aan de tv kan aansluiten, red.) een succes te pakken", weet Verbruggen. "Daarnaast heeft Nintendo met personages zoals Mario een harde kern van fans die altijd terug komen." 

Verbrugggen ziet niet meteen een vierde speler opstaan. Technologiereus Google probeert dat nochtans wel met de Google Stadia, een platform waarmee je zonder console rechtstreeks in de cloud gamet. De game staat op de servers van Google. Je hebt dan alleen nog een internetverbinding en een controller nodig. 

"Dat is goed gezien, want er is weinig ruimte voor een vierde console. Ik moet wel zeggen dat ze het in het begin niet heel slim hebben aangepakt", vindt Verbruggen. "Je moest de game apart aankopen en daarnaast moest je ook een maandelijkse abonnement betalen. Stel je eens voor dat je op Netflix, naast je abonnement, ook nog eens apart zou moeten betalen per film?"

Nu heeft Google zijn strategie veranderd. Je kan kiezen tussen twee opties: je betaalt een abonnement en speelt een aantal games gratis ofwel koop je de games apart zonder abonnement.

Bekijk hier het journaalitem over de PlayStation 5: 

Video player inladen...