HANS PUT

"Klanten van warenhuizen worden minder verdraagzaam"

Nu de maatregelen versoepelen, merkt warenhuispersoneel in West-Vlaanderen dat klanten het moeilijker krijgen met de regels. Een vakbondsman bij Lidl signaleert steeds meer "agressieve" klanten in de filialen. Lidl zelf  nuanceert: "Een discussie niet te na gesproken, is er net heel veel wederzijds respect."

Peter Vermeersch van superette P&P in Bredene merkt dat de klanten het stilaan gehad hebben. Er wordt meer gemord: "Ze houden minder afstand, komen met 4 tegelijk binnen en reageren fel als je daar een opmerking over maakt. Hoofdafgevaardigde van de socialistische vakbond BBTK bij Lidl Mark Braet uit Dudzele signaleert zelfs  toenemende agressie: “Verbaal, maar ook fysiek. Ik kom in 52 Lidlwinkels en heb echt alles al gezien. Klanten roepen bij het binnengaan al tegen de stewards omdat ze een kar moeten nemen. Medewerkers zijn zelfs al geslagen.”

Geen duidelijke regels

Volgens Braet zijn de klanten de regels beu. “Ze houden zich absoluut niet aan de maatregelen. Het houden van 1,5 m afstand wordt helemaal niet gevolgd. Ondanks de oproepen in de media en de affiches in de winkels. Ik vind het persoonlijk niet kunnen dat mensen je aanraken om iets te vragen."

Maar woordvoerster Isabelle Colbrandt  van Lidl zegt dat dat niet klopt. "Er kan wel eens discussie zijn als een personeelslid een opmerking maakt. Dat gaat dan over afstand houden in de winkel, het aantal klanten in de winkel of de afstand in de wachtrij.  Maar doorgaans verloopt alles heel vlot, we zijn zelfs heel tevreden over het respect van onze klanten voor de afspraken en voor het personeel."

Mondmaskers

Braet ziet een oplossing: “De overheid moet het dragen van een mondmasker in supermarkten verplichten. Ze zijn er nu, maar ze worden nauwelijks gedragen door klanten. Dat vind ik onbegrijpelijk.”

Volgens Isabelle Colbrandt Van Lidl is dat geen vraag van de warenhuisketen zelf. "Als de overheid dat oplegt, zullen we dat uiteraard wel toepassen.  

Meest gelezen