James Arthur Photography

Belfius en Proximus willen digitale "supereenvoudige neobank" oprichten

Belfius en Proximus gaan samen een "supereenvoudige neobank", een louter digitale bank, oprichten. Dat hebben CEO Marc Raisière van de bank en CEO Guillaume Boutin van de telecomprovider tijdens een persconferentie uitgelegd. Over de naam en de tarieven is er nog geen duidelijkheid.

Belfius-klanten zullen kunnen intekenen op een telecomaanbod van Proximus, en Proximus-klanten zullen terecht kunnen bij de onlinebank. Dat zal gaan via een "gemeenschappelijk platform" tussen gelijke partners, luidt het. Volgens Raisière is het project uniek in België "en wellicht ook in de wereld".

"We zien dat men zeker in de financiële sector al een tijdje op zoek is naar de superapp", duidt professor Bjorn Cumps van de Vlerick Business School. "Bankieren was vroeger je rekeningsaldo raadplegen. De laatste jaren zijn daar heel wat functionaliteiten bijgekomen. Je kan je ticket voor het openbaar vervoer kopen via je app, je kan je dienstencheques beheren... Er worden steeds meer diensten in zo'n app gestoken. We zijn ons leven digitaal aan het reorganiseren en heel veel verschillende spelers hebben de ambitie om dé app te worden die we dagdagelijks gaan gebruiken waarin heel veel samenkomt."

Details over hoe de formule van Belfius en Proximus er juist zal uitzien en hoeveel ze zal kosten, zijn er nog niet. Raisière gaf wel aan dat hoe actiever een klant bankiert, hoe meer hij krijgt in het telecompakket. Over de naam moeten Belfius en Proximus het nog eens geraken. De lancering is gepland voor de eerste jaarhelft van 2021: het telecomluik wellicht in het eerste kwartaal, de bank in het tweede kwartaal.

Beluister de duiding van professor Bjorn Cumps in "De wereld vandaag" op Radio 1:

"Onderscheiden van grote internationale spelers"

 De Belgische bedrijven willen zich onderscheiden van de grote internationale spelers. "Vandaag heeft men het altijd over Revolut en N26 (internationale financiële techbedrijven, red.). We noemen dat neobanken, maar het zijn eigenlijk geen echte banken", aldus de Belfius-ceo. "Met onze digitale en IT-ervaring gaan we voor Proximus een echte neobank maken, die meer lijkt op een normale bank."

Banktransacties zouden voor Proximus een interessante bron kunnen zijn om gerichte reclame op klanten af te vuren. Maar dat lijkt niet de bedoeling. Raisière verwees naar het privacycharter van Belfius: "We doen niets zonder toestemming van de klant en we zullen nooit gegevens verkopen."

Boutin bevestigde de terughoudendheid op dat vlak. "We maken daar het verschil met sommige internationale spelers die misschien minder rekening houden met privacy. Het absolute respect voor de GDPR-regelgeving zit in het DNA van wat we samen gaan doen", zei hij.

Meest gelezen