Stichter van "Hello Kitty", het meest beroemde katje van Japan, gaat na 60 jaar met pensioen

Shintaro Tsiju, de man achter het wereldberoemde Japanse figuurtje "Hello Kitty", gaat met pensioen. Tsjiu is 92 jaar, hij stichtte het bedrijf Sanrio in 1960. Het beroemde witte katje met roze strik en zonder mond kan niet alleen kinderen maar ook volwassenen bekoren. "Hello Kitty" is een van Japans bekendste en meest winstgevende symbolen, al zit het bedrijf achter het figuurtje wel in slechte papieren.

De Japanner Shintaro Tsuji richtte in de jaren 60 Sanrio op, een bedrijf dat gadgets en geschenkjes ontwikkelt. Hij merkte dat spullen beter verkochten als er een schattig figuurtje op stond. Hij ging op zoek naar iets nieuws en In 1974 bedacht ontwerper Yuko Shimizu iets nieuws: "Hello Kitty", een kat. "We keken naar welke dieren wereldwijd het populairst waren. Dat waren honden, maar we kozen voor nummer twee, een kat", zei Tsuji.

"Hello Kitty" heet volgens het concept Kitty White en woont met haar tweelingzusje Mimmy en hun ouders in Londen. Heel typerend zijn de kinderlijk eenvoudige tekening, de opvallende roze strik en het feit dat het karaktertje geen mond heeft. "Hello Kitty" verscheen voor het eerst als figuurtje op een klein roze portemonneetje, al snel werd ze ook voor potloden, schriften, kleding en knuffels gebruikt.

AP2014

Smartphones en prosecco

"Hello Kitty" werd al snel heel populair, ook buiten de Japanse landsgrenzen. In 1976 maakte het katje haar intrede in de Verenigde Staten. Intussen worden in 130 de meest uiteenlopende "Hello Kitty"-producten verkocht. Want hoewel het figuurtje eigenlijk voor kinderen bedoeld was, is ze ook bij volwassenen heel populair. En zo bestaan er bijvoorbeeld smartphones en andere technologische gadgets met "Hello Kitty" en zelfs "Hello Kitty"-prosecco (alcoholische aperitiefdrank, red).

"Hello Kitty" geldt als een voorbeeld van kawaii, oftewel de Japanse "schattigheidscultuur" waar mensen, dieren en voorwerpen als lieflijk, kwetsbaar en kinds afgebeeld worden. Denk aan bijvoorbeeld veel afgeronde lijnen en zachte pastel-kleuren.

In de loop der jaren werden meerdere tv-reeksen, films en games over "Hello Kitty" en haar vriendjes gemaakt. In China en Japan zijn er officiële "Hello Kitty"-restaurants, cafés en pretparken en vorig jaar werd een Japanse Shinkansen-hogesnelheidstrein compleet in "Hello Kitty"-stijl ingericht.

Wat nu met "Hello Kitty"?

"Hello Kitty" leverde Sanrio miljoenen dollars op, maar het bedrijf zit al een tijdje in slechte papieren. De laatste zes jaar ging de omzet al achteruit, en nu deelt de coronacrisis rake klappen uit. In het fiscale jaar 2019-2020 daalde de omzet met 6,5 procent. De nettowinst viel zelfs met 95 procent terug, zo blijkt uit cijfers die gisteren gepubliceerd zijn.

Stichter Shintaro Tsuji (92) leidde Sanrio al 60 jaar en zet nu een stap opzij. Zoals de Japanse traditie het doorgaans wil, laat hij als stichter het bedrijf over aan familie. Zijn kleinzoon Tomokuni Tsuji wordt vanaf 1 juli de nieuwe directeur. Het is de eerste directeurswissel sinds de oprichting van het bedrijf.

Tomokuni Tsuji is 31 jaar, een pak jonger dus dan "Hello Kitty", het uithangbord van Sanrio. Hij heeft al gezegd dat hij het bedrijf wil moderniseren. Wat hij met "Hello Kitty" van plan is, is niet bekend.

Meest gelezen