Video player inladen...

Maak kennis met de "botsauto-man" uit "Het Journaal", maar mag hij met dat voertuig wel op de openbare weg?

De man die gisteren een passage maakte in "Het Journaal" met zijn botsauto is Michel Walta uit Maastricht. Hij werkt bij een meubelzaak in Tessenderlo. Vorig jaar kocht hij de botsauto, en sinds afgelopen maandag steekt hij nu bijna dagelijks de grens over. Mag hij eigenlijk wel op de openbare weg rijden met een botsauto? Wij vroegen het aan het instituut voor verkeersveiligheid Vias.

Omdat om middernacht de grenzen weer volledig opengingen, stond VRT NWS-verslaggever Bart Cortoos gisteravond aan de grens met Nederland, ter hoogte van Lanaken. Tijdens "Het Journaal" van 19 uur sprak Bart live met burgemeester Marino Keulen (Open VLD) van Lanaken over de afgelopen periode, waarin de grenzen gesloten waren.

Maar wie goed naar de achtergrond keek, zag plots een voertuig door het beeld bollen dat doorgaans niet op de openbare weg rijdt, maar op de kermis: een botsauto. 

Bekijk hier de bewuste beelden uit "Het Journaal" (en lees voort onder de video):

Video player inladen...

Die botsauto blijkt van Michel Walta uit Maastricht te zijn. Wie in Lanaken en omstreken woont heeft hem ongetwijfeld al gezien. Michel is er intussen een gevestigde waarde. “Ik doe normaal wekelijks een ritje over de grens, om een koffie te drinken bij Café Toerist in Smeermaas. De klanten vinden het altijd heel leuk om de botsauto te zien en te fotograferen, en willen soms zelfs een ritje maken.”

Veel mensen willen een foto, of houden me even tegen om een ritje te maken.

Vorig jaar kon Michel de botsauto op de kop tikken op een kermis. “Ik heb ‘m helemaal uit elkaar gehaald en gerestaureerd. Het doel was om het voertuig op de originele manier te herstellen en op de baan te kunnen gebruiken. Zo is het stuur veiliger gemaakt, en ik heb een nieuwe batterij laten maken. Als ik niet sneller dan 18 kilometer per uur rijd in Nederland, hoef ik ook niet aan de veiligheidsvoorschriften te voldoen. Of dat in België ook zo is, weet ik niet”, lacht Michel.

(lees verder onder de foto)

“Ik rij stapvoets op het fietspad, en dat lokt altijd heel wat reactie uit”, vult de Nederlander aan. “Veel mensen willen een foto, of houden me even tegen om een ritje te maken. Sinds mijn stamcafé Café Toerist weer openging ben ik de grens weer over gegaan, met mijn botsauto natuurlijk.”

Ik dacht dat ze al klaar waren met filmen. Vanochtend stuurden mijn Belgische collega’s me plots verschillende artikels over mijn passage op televisie.

Dat Michel even op nationale televisie is verschenen in ons land, was hem gisteren nog niet opgevallen. “Ik had niets door. Ik was gewoon een testritje aan het doen en onderweg naar het café om een koffie drinken, en plots zag ik een camera staan. Ik dacht dat ze al klaar waren met filmen. Vanochtend stuurden mijn Belgische collega’s me plots verschillende artikels over mijn passage op televisie.”

Michel vindt het vooral fijn dat hij de mensen met zijn botsauto even kan afleiden van de coronacrisis. “Zo is iedereen even weg van de miserie, en focussen de mensen op de lol van het leven”, besluit Michel. 

Bekijk hier beelden van Michel Walta in zijn botsauto op weg naar zijn stamcafé (en lees voort onder de video):

Video player inladen...

Het mag, maar...

Michel verwijst er zelf naar, maar mag dat eigenlijk wel, met een botsauto op de openbare weg rijden in België? "Een botsauto is toch wel een unicum", vertelt woordvoerder Stef Willems van het instituut voor verkeersveiligheid Vias aan VRT NWS. "Als je ermee op de openbare weg rijdt, dan wordt het beschouwd als een “gemotoriseerd voortbewegingstoestel”. Dat is volgens het verkeersreglement dezelfde categorie als e-steps, monowheels, en hoverboards."

"Als je daar stapvoets mee rijdt, dan mag je op het voetpad. Indien sneller, dan moet je naar het fietspad. De toegelaten maximumsnelheid is 25 kilometer per uur in België. Er is wel één belangrijk criterium: zo’n toestel mag niet breder dan 1 meter zijn. Indien dat wel zo is, dan mag je niet op de openbare weg."

Vias roept op om niet massaal met botsauto’s te gaan rijden want daar zijn veel van onze voet- en fietspaden niet voldoende breed voor.

Meest gelezen