Francis Alÿs en Hilde Teerlinck voor België naar Biënnale van Venetië

Kunstenaar Francis Alÿs en curator Hilde Teerlinck vertegenwoordigen België op de komende Biënnale van Venetië. Die vindt door de coronacrisis pas in 2022 plaats. Ze gaan nieuw en bestaand werk verzamelen rondom de korte film ‘Haram Football’ uit 2017. Daarin toont Alÿs kinderen die in het Iraakse Mosoel in volle oorlog aan het voetballen zijn, wat toen verboden was door IS. Dit keer is het de beurt aan Vlaanderen om werk in te zenden voor het Belgisch paviljoen.

Kunstenaar Francis Alÿs en curator Hilde Teerlinck leveren de inzending voor het Belgisch paviljoen op de komende Biënnale van Venetië voor beeldende kunsten. Dat heeft een vijfkoppige jury beslist, in opdracht van het departement Cultuur, Jeugd en Media van de Vlaamse overheid.

De Vlaamse en Franstalige Gemeenschap wisselen de beurt af bij de inzendingen voor de Biënnale, dit keer was het de beurt aan Vlaanderen. De Biënnale vindt door de coronacrisis pas in 2022 plaats. 

"Haram Football"

De jury koos het voorstel van het duo Alÿs-Teerlinck uit zes inzendingen. Ze gaan nieuw en bestaand werk verzamelen rondom de korte film van negen minuten “Haram Football” uit 2017. Daarin toont Alÿs kinderen die in het Iraakse Mosoel in volle oorlog aan het voetballen zijn, wat toen door IS verboden (haram) was.

Francis Alÿs (60) maakt onder meer veel video's die op het eerste gezicht onschuldig lijken maar een grote politieke lading hebben. Zo maakte hij in 2002 “When Faith Moves Mountains” (wanneer hoop bergen verzet), een performance waarbij 800 studenten een zandduin in Lima, Peru, tien centimeter pogen te verplaatsen. Het idee voor deze actie kreeg hij toen hij in Peru werd geconfronteerd met de gevolgen van het beleid van de omstreden Peruviaanse president Alberto Fujimori.

Francis Alÿs is geboren in Antwerpen en opgegroeid in het Pajottenland maar woont al meer dan 30 jaar in Mexico. Hij is een vaak gelauwerd kunstenaar met internationale uitstraling. Zijn werk is onder meer te zien in musea in Londen, Amsterdam, New York en Parijs.

Hij nam deel aan een groot aantal groepstentoonstellingen en had solotentoonstellingen in onder meer het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, China en Zuid-Korea. In 2017 toonde hij op de Biënnale in Venetië in het Iraaks paviljoen een film over het leven in een vluchtelingenkamp in Irak en aan het front in Mosoel. Een deel van zijn werk is te zien op YouTube.

Curator Hilde Teerlinck woont en werkt sinds 2017 in Barcelona. Daar is ze directeur van de Han Nefkens Foundation, die zich uitsluitend bezighoudt met videoproducties en het wereldwijd verspreiden van werk van videokunstenaars.  

Hoofdpunten

Expo