Dirk Vos

Knuffelbeer aan raam in Nazareth beleeft 80 dagen corona-avonturen

Dirk Vos uit Nazareth heeft 80 dagen lang tijdens de lockdown een knuffelbeer aan zijn raam gezet. De knuffelbeer beleefde elke dag een avontuur en volgde ook de actualiteit goed op. "Het is begonnen met 1 outfit, maar het is een theatervoorstelling geworden", vertelt Dirk Vos.

"Beertje heeft zich de afgelopen weken vermomd als Beertje Van Ranst, als Napoleon Bonaparte, als Beertje (Bob) Marley en hij zat ook eens in de 'Yellow Submarine' van The Beatles", vertelt Dirk Vos. "Hij is eigenlijk vanalles geweest." De knuffelbeer zat eerst alleen op de vensterbank, maar kreeg vrij snel gezelschap: "Mensen kwamen spontaan zelf nieuwe figuurtjes bij de beer zetten zonder dat wij dat zagen." 

Draag zorg voor elkaar, wees berelief en lach meer dan dat je moppert

'Beertje', knuffelbeer van Dirk Vos uit Nazareth

Actualiteit

De beer werd verkleed maar volgde ook de actualiteit op de voet. Zo droeg de knuffelbeer op een gegeven moment een maskertje met de woorden "I can't breathe" naar aanleiding van de dood van George Floyd in Amerika. "Beren zijn zeer solidair", zegt Vos. 

De actie van Dirk heeft heel wat reacties gekregen: "Ik kreeg veel commentaren op Facebook, waar de foto's op staan. Maar ook als ik naar de bakker of naar de beenhouwer ga, vragen mensen mij wat de beer vandaag zal doen", zegt Dirk. "En er zijn ook veel mensen die niet reageren, maar het beertje wel volgen." 

(lees verder onder de foto)

Afscheid

De bekende "berenjacht" die de afgelopen weken en maanden te zien was in de straten houdt er stilletjesaan mee op, en zo ook deze beer. "Wanneer de grenzen maandag opengaan, zal Beertje dinsdag zijn berenvrienden opzoeken. Het wordt een hartelijk, maar eerlijk afscheid", vertelt Dirk. "De beer is op weg naar Frankrijk en hij heeft zelfs een afscheidsbrief achtergelaten met een mooie boodschap voor iedereen in deze bijzondere tijden."

De foto's die Dirk Vos maakte van de beer en zijn avonturen worden verzameld in een fotoboek. "We gaan er bijzetten hoe beertje tegen de lockdown heeft aangekeken. We zullen ook bij iedere scene beschrijven wat er gebeurde." De opbrengst van het fotoboek zal gaan naar een aantal organisaties die instaan voor kinderen die het moeilijk hebben.