Sint-Niklaas optimistisch over voorstel nieuw vervoersplan van De Lijn, maar de stad wil graag nog wat aanpassingen

De Lijn tekent een nieuw vervoersplan uit voor heel Vlaanderen, maar in Sint-Niklaas is daar ongerustheid over omdat de 4 stadslijnen volgens het voorstel zouden vervangen worden door 1 nieuwe lijn. 

De Lijn bezorgt aan de steden, gemeenten en vervoersregio's een voorstel van een nieuw openbaar vervoerplan. De Lijn maakt een dergelijk plan omdat ze een basisbereikbaarheid moet garanderen. Alle instanties kunnen dat voorstel inkijken en er een standpunt over innemen. In Sint-Niklaas bleek uit het plan dat de 4 stadslijnen zouden verdwijnen en dat er 1 nieuwe lijn zou komen die het station met het ziekenhuis en het winkelcentrum verbindt. Daarbij zouden de verbindingen naar de omliggende gemeenten tijdens de spitsuren versterkt worden met een groter busaanbod. 

Goed plan, maar graag wat aanpassingen

Het is een goed plan, zegt schepen Carl Hanssens (N-VA). Hij is vooral tevreden over de verbindingen met de omliggende gemeenten waar de frequentie van de bussen zou opgedreven worden naar om het half uur, of zelfs om het kwartier. Op die manier zou de stad vanuit de ruime regio met de bus goed bereikbaar zijn. Maar om dat te realiseren zouden de 4 stadslijnen vervangen worden. De oppositiepartijen SP.A en PVDA hadden al 2000 handtekeningen verzameld in een petitie tegen dat voorstel.

Het schepencollege heeft het voorstel nu bekeken en is tevreden met de versterking van het net naar de deelgemeenten en de omliggende gemeenten. Maar de stad wil de stadslijn liever uitgebreider zien dan wat nu in het voorstel staat. "Wij vragen om die lijn door te trekken naar het westelijke deel van de stad zodat onder andere ook het welzijnshuis erin wordt opgenomen. Op die manier zouden er meer belangrijke 'attractiepunten' in de rit opgenomen zijn."

Wanneer is het plan klaar?

De stad gaat met haar standpunt naar de vervoerregioraad waar ook andere Wase gemeenten in zitten die er ook moeten over overleggen. Vervoerregioraden zijn regionale overlegplatformen waarin zowel de lokale besturen, de Vlaamse overheid, als de verschillende mobiliteitspartners vertegenwoordigd zijn.  Het is de bedoeling dat de nieuwe openbaar vervoerplannen eind deze zomer zouden goedgekeurd zijn zodat De Lijn ze in het najaar kan uitrollen.