Schepen zonder kapitein en vrachtwagens zonder chauffeur: Gentse zeehaven test het uit

North Sea Port onderzoekt hoe schepen en vrachtwagens vanop afstand bestuurd kunnen worden, dus zonder kapitein of chauffeur. Dat kan via 5G-technologie, dat is gloednieuw en heel snel mobiel internet. Het onderzoek krijgt 10 miljoen euro van de Europese Unie.

North Sea Port, de fusie van de zeehavens van Gent, Terneuzen en Vlissingen, helpt mee met '5G-Blueprint'. Dat is een internationaal project dat onderzoek doet naar zelfvarende schepen en zelfrijdende vrachtwagens. Johan Bresseleers van North Sea Port: "Schepen en vrachtwagens hebben bepaalde informatie aan boord. Sensoren die de afstand meten, gps-signalen, noem maar op. Via 5G kan je die informatie in real-time uitwisselen, zo staan de voertuigen en terminals met elkaar in contact."

"Je kan het eigenlijk vergelijken met speelgoedautootjes. Iemand heeft de afstandsbediening met antenne in handen en bestuurt daarmee het voertuig vanop afstand. Bij '5G-Blueprint' gebeurt eigenlijk hetzelfde, maar dan op heel grote schaal", verduidelijkt Bresseleers. "Het zou in ieder geval het chauffeurstekort kunnen opvangen."

Veilig en rendabel?

"Het voordeel van zo'n gedigitaliseerd systeem is ook dat je bepaalde lijnen in het havengebied kan standaardiseren: dan kunnen vrachtwagens bijvoorbeeld vaste geautomatiseerde routes krijgen. Dat zou goed zijn voor de veiligheid", gaat Bresseleers verder. "Naast de veiligheid gaan we vooral onderzoeken of het rendabel is. We moeten bijvoorbeeld kijken wie welke verantwoordelijkheid draagt, welke kosten eraan verbonden zijn ..." 

'5G-Blueprint' is een samenwerking van partijen uit Nederland, Vlaanderen, Zwitserland en Tsjechië. De Europese Unie heeft het onderzoeksproject een subsidie toegekend van 10 miljoen euro. 

Meest gelezen