VRT Sandbox helpt leerkrachten met digitale transformatie

Het coronavirus confronteerde leerkrachten met een ongeziene omwenteling: in geen tijd moesten ze overschakelen van een fysiek klaslokaal naar virtuele lessen. Maar zoiets vraagt een totaal andere aanpak. In een videocast van VRT Sandbox krijgen leerkrachten advies over hoe ze hun lessen op een aantrekkelijke manier kunnen vertalen naar online. 

Leerkrachten hebben zich de afgelopen maanden in een recordtijd moeten aanpassen aan een nieuwe situatie, waarbij digitaal afstandsonderwijs en individueel leren de norm werd. Niet iedereen was daarop voorbereid. Tegelijk verwacht men dat deze manier van lesgeven in de toekomst steeds meer aan belang zal winnen. Bijvoorbeeld door onlinelessen of extra oefeningen te voorzien die als aanvulling kunnen dienen op lessen in het klaslokaal.

Deze omslag vereist nieuwe vaardigheden van de leerkracht. Want een verhaal brengen voor onlinelessen vraagt een andere aanpak en didactiek dan voor de klas. Leerlingen moeten immers van bij het begin worden meegenomen en moeten nadien permanent worden uitgedaagd om hun aandacht bij de les te houden. 

Mediamaker

Digitale toepassingen kunnen daarbij een bijzonder handig hulpmiddel zijn. Zij kunnen leerkrachten helpen het verhaal op de best mogelijke manier te vertellen, door afstandslessen interactief te maken en van afwisseling te voorzien. Zodoende worden leerkrachten als het ware zelf mediamakers.

Net op dat kruispunt van media, onderwijs en technologie speelt VRT een belangrijke rol. Daarom gaat VRT Sandbox in een videocast dieper in op de vraag hoe storytelling kan ingezet worden in het (digitale) klaslokaal. Hoe kunnen leerkrachten hun onlinelessen actiever maken? En welke innovatieve toepassingen bestaan er al?

Bekijk de videocast hier:

Innovatieve toepassingen

VRT heeft zelf al enkele initiatieven uitgewerkt waarbij onderwijs, media en interactie mooi samenkomen. Zo is de EDUbox Artificiële intelligentie sinds kort beschikbaar als interactieve onlineles, een les die jongeren individueel van thuis uit kunnen volgen met stukjes theorie, video's, reportages en interactieve quizvragen.

Ook KLAAR testte de afgelopen maanden een uitbreiding van haar aanbod uit. KLAAR biedt elke week enkele video's aan die de actualiteit duiden of dieper ingaan op de leefwereld van jongeren. Deze werden tijdelijk gekoppeld met kant-en-klare interactieve oefeningen.

In de videocast wordt verder naar deze innovatieve toepassingen verwezen:

  • D-Teach, klik hier. Deze start-up voert momenteel een onderzoek uit naar de ervaringen van al wie de omschakeling naar online lesgeven moest maken. De vragenlijst vindt u hier.
  • KlasCement, klik hier.
  • BookWidgets, klik hier.
  • Wizenoze, klik hier.
  • PlayPosit, klik hier.
  • Lyfta, klik hier.
  • Showtag, klik hier.

VRT Sandbox

VRT Sandbox ondersteunt samenwerking en uitwisseling van kennis tussen VRT en start-ups in tijdelijke projecten. Deze videocast werd gemaakt naar aanleiding van 5 jaar VRT Sandbox.

Meest gelezen