Toerisme in Limburg trekt zich stilaan op gang

Het toerisme in Limburg trekt zich stilaan opnieuw op gang na de lockdown. Eén op de drie uitbaters krijgt momenteel evenveel of meer boekingen dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit een bevraging bij zo'n 200 Limburgse logiesuitbaters.

De provincie Limburg lanceerde begin deze maand een campagne met acteur Matteo Simoni om het toerisme in Limburg terug op gang te brengen richting de zomer. “Onze campagne heeft op die korte tijd zeker al iets teweeggebracht, mensen hebben duidelijk goesting gekregen om naar Limburg te komen", zegt gedeputeerde Igor Philtjens. "Dat zien we aan de indrukwekkende bezoekerscijfers op onze website visitlimburg.be. En dat vertaalt zich ook stilaan in de boekingen en de bezettingsgraden bij de logies.”

We merken dat een op vier uitbaters zelfs een bezettingsgraad haalt van 60% of meer

Igor Philtjens, gedeputeerde voor toerisme

Een op de drie uitbaters krijgt momenteel evenveel of meer boekingen dan in dezelfde periode vorig jaar. Igor Philtjens: “We merken dat een op de vier uitbaters zelfs een bezettingsgraad haalt van 60% of meer. Als we de resultaten bekijken per logiestype zijn er wel verschillen: de vakantie-woningen en B&B’s hadden al meteen positieve resultaten. Terwijl de hotels en kampeerlogies nu pas een lichte stijging in de bezettingsgraden vaststellen. Het is dus nog geen grote stormloop, maar dat is deels te verklaren door de afwachtende houding die veel Vlamingen aannemen tegenover een mogelijke zomervakantie in het buitenland.”