2020 Getty Images

Hoe K-Pop-fans en TikTok de verkiezingsbijeenkomst van Donald Trump in Tulsa saboteerden

Zelf had de Amerikaanse president Donald Trump gedroomd van een stadion dat tot de nok gevuld was voor zijn eerste verkiezingsbijeenkomst sinds het begin van de coronacrisis, maar het draaide anders uit. Amper 6.200 van de 19.000 zitjes waren gevuld. De lage opkomst heeft alles te maken met een 51-jarige vrouw en een horde K-Pop fans (fans van Koreaanse popmuziek, red.) op TikTok en Twitter. "TikTok is minder oppervlakkig geworden", zegt professor nieuwe media Michaël Opgenhaffen (KU Leuven).

Afgelopen zaterdag heeft de Amerikaanse president Donald Trump in Tulsa zijn verkiezingscampagne heropgestart met een verkiezingsbijeenkomst voor zijn aanhangers, de eerste sinds het begin van de coronacrisis. In de aanloop daarvan twitterde zijn campagneleider Brad Pascale pocherig dat meer dan 1 miljoen tickets voor de bijeenkomst besteld waren. 

Amper 6.200 stoelen gevuld

Helaas draaide het anders uit. Van de 19.000 stoelen in de Bok Center in Tulsa waren volgens de lokale brandweer amper 6.200 gevuld. Los van het feit dat het onverantwoord is om in deze coronatijden zonder mondmasker en nodige afstand deel te nemen aan een massa-evenement, was het op eerste zicht onduidelijk waarom zo weing mensen uiteindelijk kwamen opdagen. 

Bekijk hier het verslag dat onze VS-correspondent Björn Soenens van de verkiezingsbijeenkomst maakte (en lees voort onder de video):

Video player inladen...

Een aantal Amerikaanse kranten berichtten dat er meer aan de hand was. Volgens hen hebben Tiktokkers (gebruikers van TikTok, red.) zich massaal ingeschreven om vervolgens niet te komen opdagen. Voor hen was dat een manier om Trump te confronteren met lege stoelen.

Opvallend is dat de eerste oproep om niet naar de rally te gaan van een 51-jarige vrouw kwam. Een paar weken geleden postte een zekere Mary Jo Laupp een video op TikTok waarin ze haar volgers (vooral jongeren) oproept om twee woorden te Googlen: Juneteenth en Black Wall Street. Juneteenth (een samenvoeging van june en nineteen, of 19 juni, red.) is de dag waarop de bevrijding van de slaven wordt gevierd. En Black Wall Street verwijst naar een straat in Tulsa waar zwarten in het begin van vorige eeuw hun eigen handelszaken hadden.

@maryjolaupp

Did you know you can make sure there are empty seats at Trump’s rally? ##BLM.

♬ original sound - maryjolaupp

Ze legt haar volgers ook uit hoe ze hun aanwezigheid tijdens de verkiezingsbijeenkomst met een bericht op hun smartphone kunnen registreren. "Maar vergeet niet "STOP" te sturen. Zo krijg je geen berichten van hen. Wil je een groot deel van de stoelen leeg zien? Registreer je, en laat hem (Trump, red.) daar alleen staan", legt Laupp uit. De video is viraal gegaan op TikTok en is ondertussen 2,1 miljoen keer bekeken. 

Fans van K-pop mobiliseren snel

Wie ook een grote rol heeft gespeeld in de verspreiding van de boodschap zijn fans van K-pop. K-pop, of Koreaanse popmuziek, is razend populair onder Amerikaanse gebruikers van TikTok. In het verleden hebben ze al meermaals getoond hoe vastberaden ze kunnen zijn. 

TikTok is niet meer oppervlakkig. De app was in het begin een gimmick, en stond vol met dansfilmpjes. Maar we zien dat die meer en meer gebruikt wordt om een boodschap te verspreiden.

Toen de protesten in de VS in alle hevigheid losbarstten, riep de politie in Dallas de jongeren op om elke vorm van geweld te filmen en door te sturen naar een app. K-pop fans antwoordden door massaal dansfilmpjes van K-pop artiesten te sturen. Daarnaast hebben ze ook rechtsgezinde hashtags zoals #MAGA (make America great again, red.) en #BlueLivesMatter gekaapt om hun eigen boodschap te verspreiden.

Jongeren kapen een hashtag

"Deze vorm van protesten noemt men bashtagging", zegt Michaël Opgenhaffen, professor nieuwe media en journalistiek aan de KU Leuven.  "We hebben dat in het verleden ook gezien toen de politie in New York, de NYPD, de hashtag #myNYPD lanceerde. Zij vroegen aan de mensen om vriendelijke foto's van de politie te delen met deze hashtag, maar het draaide anders uit. In plaats daarvan deelden de jongeren foto's van politiegeweld en draaide het verhaal anders uit voor de politie."

Volgens Opgenhaffen toont dit verhaal ons dat TikTok eindelijk volwassen is geworden. "TikTok is niet meer oppervlakkig. De app was in het begin een gimmick, en stond vol met dansfilmpjes. Maar we zien dat die meer en meer gebruikt wordt om een serieuze boodschap te verspreiden."

Jongeren die nu een verhaal met de wereld willen delen, grijpen naar TikTok omdat de app een belangrijke plek heeft in hun leefwereld. Hun video's gaan zo ook snel viraal. In een filmpje, dat 1,1 miljoen keer bekeken werd, zegt een meisje dat ze trots is op wat haar generatie heeft verwezenlijkt.   

"En dat is de macht van sociale media. Als individu is het soms moeilijk om dingen te verwezenlijken, maar als groep heb je de collective wisdom. Je kan snel massa's mobiliseren om jouw boodschap te verspreiden", legt Opgenhaffen uit.

En dat is in Tulsa duidelijk gelukt: minder dan de helft van de stoelen waren gevuld. De Tiktokkers krijgen zelfs schouderklopjes van Democratisch Congreslid Alexandria Ocasio-Cortez.

Meest gelezen