Nieuwe, peperdure defensie­helikopters blijven al aan de grond

Defensie gaat het aantal vluchten met vier nieuwe transport­helikopters met de helft terugschroeven. De vier NH-90-heli's (versie TTH) zijn nauwelijks vijf jaar oud, maar blijken peperduur in gebruik. Ze zijn ook zo vaak stuk dat Defensie niet voldoende personeel meer heeft om ze constant te herstellen. Eén uur met een NH-90-helikopter vliegen kost zo'n 12.000 euro. 

30 miljoen euro per stuk, dat is de prijs die Defensie betaalde voor de TTH-helikopter, de transportversie van de NH-90. Maar nauwelijks vijf jaar nadat ze in gebruik zijn genomen, wil Defensie ze vooral aan de grond houden. Het grote probleem is dat de toestellen niet doen wat beloofd was dat ze gingen doen. 

Met een kostprijs van 12.000 euro per uur zijn ze heel duur en kosten ze veel meer dan bijvoorbeeld de Sea King, de voorganger van de NH-90, die maar 5000 euro per uur kostte. Bovendien hebben de toestellen zo vaak technische problemen, dat Defensie niet genoeg personeel heeft om ze constant te onderhouden. 

Daarom besliste Defensie om de toestellen veel minder in te zetten. In plaats van 1.000 uur per jaar, zouden ze nog maar voor 600 uur ingezet worden. Intussen bekijkt Defensie wat ze met de toestellen gaat doen, maar volgens onze bron is Defensie ze liever kwijt dan rijk.

De vier zustertoestellen van de marine hebben ook veel problemen, maar omdat die de reddingsopdrachten boven zee verzorgen, blijven die wel evenveel vliegen. 

Meest gelezen