Nicolas Maeterlinck

Familie van Colruyt-medewerker die overleed na coronabesmetting dient klacht in tegen supermarktketen

De familie van Mohammed Nahi, een 32-jarige Colruyt-bediende die in april overleed aan de gevolgen van het coronavirus, heeft een klacht ingediend bij het Brussels parket. De familie zegt dat de winkelketen nalatig is geweest en dat het personeel onvoldoende beschermd was.

Mohammed Nahi was een werknemer in de Colruyt-winkel in Vorst. Hij overleed begin april nadat hij zeven dagen eerder positief had getest op COVID-19. Volgens zijn familie volgde hij alle veiligheidsmaatregelen strikt op, maar mocht hij van zijn baas geen mondmasker of handschoenen dragen tijdens zijn werk.

De familie is er dan ook van overtuigd dat de man het virus op het werk heeft opgelopen. "Op het moment van zijn besmetting zat 53 procent van het personeel van zijn Colruyt-filiaal ziek thuis met corona", vertelt de schoonbroer van Mohammed Nahi bij Bruzz. De familie heeft daarom een klacht ingediend bij het Brussels parket. Dat bevestigt de advocaat van de familie, meester Adbelhadi Amrani.

Een maand geleden had het Brusselse arbeidsauditoraat al een onderzoek geopend naar de feiten na een klacht van de familie. 

Meer dan de helft van de medewerkers van dezelfde winkel thuis met een besmetting van COVID-19: we benadrukken dat dit absoluut onwaar is.

Supermarktketen Colruyt heeft ondertussen ook kort gereageerd. "Aangezien het gaat over een lopend juridisch dossier, wenst Colruyt Group zich te onthouden van het geven van details en dit uit respect voor het slachtoffer, zijn familie en al zijn collega's", zegt persverantwoordelijke Hanne Poppe.

"We hebben meermaals geprobeerd om de familie te contacteren en we hebben psychologische ondersteuning vanuit onze medische dienst aangeboden. De familie is hier echter niet op ingegaan."

Volgens de woordvoerster heeft de supermarktketen steeds de aanbevelingen van de overheid strikt opgevolgd. "Er is in onze winkels nooit een verbod geweest tot het dragen van een mondmasker door onze medewerkers", klinkt het. Colruyt Group betwist ook dat 53 procent van de medewerkers van de winkel in Vorst thuis zat met het coronavirus. "Meer dan de helft van de medewerkers van dezelfde winkel thuis met een besmetting van COVID-19: we benadrukken dat dit absoluut onwaar is."

Meest gelezen