2019 Getty Images

Google gaat data van nieuwe gebruikers na 18 maanden automatisch wissen: "Eerste goede stap"

Google gaat het surfgedrag en de locatie van nieuwe gebruiken na 18 maanden automatisch wissen. Dat heeft CEO Sundar Pichai in een blogpost aangekondigd. De technologiereus komt met deze bekendmaking nadat Apple maandag had aangekondigd om in de nieuwe browser het surfgedrag niet meer bij te houden. "Het is een eerste goede stap, beter iets dan niks", zegt privacy-activist Matthias Dobbelaere Welvaert aan VRT NWS.

Grote technologiebedrijven zoals Google, Facebook en Apple staan meer en meer onder druk van het publiek dat vraagt om meer te doen om de privacy te beschermen. De mensen vragen zich ook af: "Waarom moeten die bedrijven zoveel gegevens van ons verzamelen en bijhouden?"

Gemeend of marketingstunt?

"Dat is een terechte vraag", zegt jurist en privacy-activist Matthias Dobbelaere-Welvaert aan VRT NWS. "Heel de discussie rond privacy is mainstream geworden. Dit heeft deels te maken met de GDPR (de Europese privacywetgeving, van toepassing sinds mei 2018, red.). Die heeft de mensen attent gemaakt op hun privacy." Volgens Dobbelaere-Welvaert moesten de technologiebedrijven open kaart spelen.  

Apple kan je niet vergelijken met Google. Het bedrijf verdient zijn geld vooral met de verkoop van iPhones en iPads. 

Gisteren kondigde de CEO van Google, Sundar Pichai, in een blogpost aan dat zijn bedrijf het surfgedrag en locatie van nieuwe gebruikers na 18 maanden automatisch gaat verwijderen. De gegevens die Google verzamelt als je filmpjes bekijkt op YouTube, die dan gebruikt worden om je suggesties te geven, zullen pas na 36 maanden verwijderd worden. 

gif google

Huidige gebruikers van Google-diensten zoals Google Search, Google Maps en YouTube - de grootste groep - moet dat zelf doen in de instellingen. Pichai belooft dat zij een melding zullen krijgen om dat te doen. "Maar wie leest nu zo'n pop-up?", zegt Dobbelaere-Welvaert. "Het feit dat de CEO zelf in de pen kruipt betekent wel dat Google het ergens meent. Maar het was beter geweest als Google de data van álle gebruikers automatisch wist, en niet alleen die van de nieuwe. Het is wel een goede eerste stap, beter iets dan niks."

Door Apple gepakt in snelheid

Opvallend is dat Google nu met deze aankondiging komt. Maandag kondigde Apple aan dat het aan de gebruikers in zijn nieuwe browser en besturings­systeem (Safari en iOS 14, red.) meer controle gaat geven over hun surfgedrag. Zij gaan kunnen zien welke adverteerders hun surfgedrag "trackt". Daarnaast wordt de exacte locatie van de Apple-gebruiker niet meer bijgehouden.

Volgens Dobbelaere-Welvaert is de timing van Google niet toevallig gekozen. "Maar Apple kan je niet vergelijken met Google. Het bedrijf verdient zijn geld vooral met de verkoop van iPhones en iPads. Zolang ze iPhones van meer dan 1.000 euro aan de man kunnen brengen, kunnen ze zeggen dat de privacy van hun gebruikers heilig is."

Anders gezegd: Apple heeft de inkomsten uit de data minder nodig dan Google. "En zo kan Apple van privacy zijn USP (Unique Selling Proposition, hoe Apple zich wil onderscheiden van de concurrentie, red.) maken", legt Dobbelaere-Welvaert uit. 

De privacy-activist ziet wel dat de grote technologiebedrijven inmiddels meer bezig zijn met de privacy van hun gebruikers. Volgens hem heeft de GDPR daar alles mee te maken. "Toen zijn de technologiereuzen gaan beseffen dat ze iets moesten doen. En omdat Europa een belangrijke markt is, gaan ze die kennis ook in Amerika gebruiken. Daar beginnen de mensen zich ook meer en meer vragen te stellen over de privacy."

Meest gelezen