Video player inladen...

Slimme verkeerslichten sturen het verkeer in Hasselt: "Boeiende inkijk in verkeersmanagement van de toekomst"

De stad Hasselt heeft drie slimme verkeerslichten geplaatst. Ze moeten voor een vlottere verkeersstroom en een betere doorgang voor hulpdiensten en fietsers zorgen. De sturing van de lichten zal ook gekoppeld worden aan de slagbomen van een ondergrondse parkeergarage. Daarmee neemt Hasselt een voorsprong op de plannen van het Vlaams Gewest, dat dergelijke slimme lichten later ook elders in Vlaanderen wil installeren.

Hasselt plaatst 3 slimme verkeerslichten. Twee van de drie verkeerslichten komen op de kruising van de Slachthuiskaai met de ventweg langs de Singel. Een derde verkeerslicht komt bij de uitrit van politie en brandweer aan de Slachthuiskaai langs het Albertkanaal. Zo wil de stad Hasselt zelf mee de verkeersstromen op die plaatsen in goede banen leiden.

De lichten zijn gekoppeld aan verschillende toepassingen en zullen onder meer functioneren op basis van sensoren in de weg en in voertuigen. Ze worden met andere woorden slimmer door gegevens die ze doorgestuurd krijgen.

Bekijk hier een bijhorende reportage uit "Het Journaal" (en lees voort onder de video):

Video player inladen...

De verkeerslichten moeten de hulpdiensten een vlotte doorgang verzekeren. Als die moeten uitrukken, kunnen de lichten er na een signaal vanuit een ambulance voor zorgen dat de baan vrij is. De sturing van de lichten wordt onder meer ook gelinkt aan de slagbomen bij het in- of uitrijden van een ondergrondse parkeergarage. Als er plots veel auto’s uit de garage moeten rijden, dan kunnen de verkeerslichten zo ingesteld worden dat de doorstroming richting Singel voorrang krijgt. Als er file is op de grote ring, kunnen de lichten het verkeer filteren zodat er minder verkeer bijkomt.

Maar ook voor fietsers zijn er voordelen. Bijkomende sensoren zullen aangeven wanneer er fietsers passeren om ook hen een vlottere doorgang te garanderen, zeker wanneer het slecht weer is zullen ze sneller door kunnen rijden.

Hasselt zet hiermee een revolutionaire verkeersstap. “Maar de schaal van 3 verkeerslichten is beperkt”, zegt VRT-verkeersexpert Hajo Beeckman. “Je moet het zien als een interessant demonstratieproject. Het biedt een boeiende kijk op hoe het verkeersmanagement er in de toekomst gaat uitzien, ook al zullen de overheden en bedrijven Vlaanderen nog hard moeten werken voor het de standaard wordt".

Hoe ver staat Vlaanderen met slimme technologie in het verkeer?

Hasselt is niet de enige plaats waar sensoren en andere technische snufjes het verkeer proberen te leiden. In het buitenland maakt Rotterdam al langer gebruik van regensensoren om fieters sneller groen te geven en in veel Franse steden zorgen sensoren in trams ervoor dat lichten direct op groen springen. Op sommige expreswegen in Nederland krijgen vrachtwagens groen zodra ze een kruispunt naderen. Zo vermijd je files want elke keer wanneer een vrachtwagen moet optrekken na een rood licht, moet iedereen mee aanschuiven. Het project in Hasselt is vooruitstrevend want je kan het perfect met deze intelligente oplossingen uit het buitenland vergelijken.

“Hasselt is 2.0”, zegt Beeckman. “De Vlaamse overheid wil die 2.0 ook bereiken via mobilidata.be. Met dit project wil het gewest samen met techbedrijven allerlei technologieën en gegevens samenbrengen om tot een soort van 'integraal verkeersmanagement' te komen. Maar Vlaanderen hinkt nog wat achterop. Dat komt omdat de Vlaamse overheid in vergelijking met bijvoorbeeld Nederland en sommige andere regio's nog niet zo lang bezig is met het onderzoek naar oplossingen voor slimme verkeerslichten.”

Hasselt is 2.0

Hajo Beeckman, VRT-verkeersexpert

“ De slimme verkeerslichten die Vlaanderen al een tijd wil invoeren, moeten een gecoördineerde sturing in de steden toelaten - bijvoorbeeld met zogenoemde groene golven op belangrijke assen - en eventueel ook prioriteit voor openbaar vervoer, waar nodig” verduidelijkt Hajo Beeckman. “Maar Vlaanderen sukkelt daar mee, wegens onderinvesteringen in het verleden. Ze hebben een grote achterstand in te halen qua kennis, middelen en mensen." In steden zoals Gent, Antwerpen en Leuven zijn er al slimme lichten maar de impact op de verkeersstroom is nog beperkt.

Vlaanderen wil doorgroeien naar 2.0 maar heeft 1.0 nog niet helemaal onder de knie

Er knelt ook nog een ander schoentje. "Om de veiligheid op kruispunten te verhogen worden steeds meer ‘conflictvrije verkeerslichten’ geplaatst, zodat auto’s en fietsers niet meer kunnen botsen wanneer ze links of rechts afslaan. Dat is natuurlijk zeer goed. Maar bij ons gaat dat dan vaak ten koste van de doorstroming en het veroorzaakt soms extra files omdat de verkeerslichten niet ‘vraagafhankelijk’ zijn. Het blijft groen wanneer er géén auto’s staan te wachten en rood wanneer er zich toch aanbieden. Vlaanderen wil dus doorgroeien naar 2.0. maar heeft 1.0 nog niet helemaal onder de knie".

Meest gelezen