Foto: Brussel Mobiliteit

Eerste tien autoluwe Brusselse wijken bekend: "Brussel moet aangename, verkeersveilige stad worden" 

In het kader van het Gewestelijk Mobiliteitsplan voor Brussel zijn de eerste tien wijken bekendgemaakt die in de toekomst autoluw worden. Ook de Vijfhoek zal op termijn, op initiatief van Brussel Stad, autoluw gemaakt worden. 

Het Brussels Gewest wil tegen 2030, 50 autoluwe wijken creëren. Om dat te realiseren werd gisteren het Good Move-plan, het nieuwe Brusselse mobiliteitsplan, uitgerold. Een plan dat van Brussel een aangename stad op mensenmaat moet maken.  Gisteren maakte Brussel Mobiliteit ook de eerste vijf autoluwe wijken bekend:

  • Dielegem (Jette/Ganshoren/Brussel-Stad)
  • Kuregem (Anderlecht/Molenbeek)
  • Collignon-Josaphat (Schaarbeek)
  • Sint-Gillis (Sint-Gillis/Vorst/Elsene/Brussel-Stad)
  •  Flagey-Vijvers (Elsene/Brussel-Stad)

"Voor deze wijken starten we in de zomer met een studiefase van een jaar", zegt Inge Paemen van Brussel Mobiliteit. "Op basis van het studieplan gaan we dan voor elke wijk een circulatieplan uitwerken met knips en of filters om bijvoorbeeld het sluipverkeer tegen te houden. Het is de bedoeling dat we van Brussel een aangename en verkeersveilige stad maken. Sowieso zullen de circulatieplannen in de wijken samenhangen met de algemene zone 30 die vanaf 1 januari 2021 in heel het gewest zal gelden."

In 2021 begint dan de studiefase voor de volgende vijf wijken:

  • Molenbeek Historisch Centrum (Molenbeek)
  • Chant d'Oiseau (Sint-Pieters-Woluwe/Oudergem)
  •  Brussel-Neerstalle (Vorst/Ukkel)
  • Leopold-Pannenhuis (Brussel-Stad/Jette) 
  • Rodebeek (Sint-Lambrechts-Woluwe). 

Ook de vijfhoek zal op initiatief van Brussel Stad autoluw gemaakt worden. 

Meest gelezen