AFP or licensors

Druk van adverteerders doet Facebook plooien: Zuckerberg belooft beterschap tegen haat en racisme 

Netwerkbedrijf en -site Facebook gaat strenger optreden tegen advertenties die racistisch of discriminerend zijn. Politieke advertenties kunnen een label krijgen en zelfs verwijderd worden, als ze bepaalde groepen mensen viseren. Dat heeft topman Mark Zuckerberg bekendgemaakt. 

Facebook ligt al een tijdje onder vuur omdat het bedrijf te weinig aan racisme een haatdragende berichten zou doen. Een oproep tot een boycot van Amerikaanse burgerrechtenbewegingen leidde ertoe dat steeds meer bedrijven aankondigen niet meer te adverteren op Facebook en Instagram. 

Verschillende bedrijven zijn al op de oproep ingegaan. Unilever, een grote producent van consumentengoederen, besliste al om dit jaar voor de Amerikaanse markt geen reclame meer te maken op sociale media. Coca-Cola zal minstens 30 dagen niet adverteren op sociale media. "Er is in de wereld geen plaats voor racisme, en ook op sociale netwerken is er geen plaats voor racisme", zegt de topman van Coca-Cola in een mededeling.

Andere ondernemingen die zich achter de boycot schaarden waren telecombedrijf Verizon, de Amerikaanse tak van autofabrikant Honda en outdoorkledingbedrijven Patagonia en The North Face.

Video player inladen...

Vrije meningsuiting blijft, maar label mogelijk

Facebook zal voortaan ook optreden tegen reclame van politici. Omstreden uitlatingen of berichten van politici zullen nog altijd wel zichtbaar blijven, maar kunnen een label krijgen dat de inhoud de gebruikersvoorwaarden van Facebook en Instagram schendt.

Zuckerberg wilde die stap tot nu toe nooit zetten. Net als voorgaande keren wees hij op de vrijheid van meningsuiting en meende hij dat het beter was om berichten van politici wel te tonen, zodat mensen zouden kunnen zien wat ze precies zeiden. Gisteren liet hij weten dat Facebook strenger zal optreden tegen reclame die racistisch of discriminerend van aard is. Die boodschappen hangen zelfs verwijdering boven het hoofd als ze afkomstig zijn van politici, zo zei hij.

Ook berichten met informatie over verkiezingen en het stemmen, zullen standaard een label krijgen. Dat moet gebruikers begeleiden naar een Facebook-pagina met correcte informatie van de autoriteiten.

Meest gelezen