Standbeeld pater De Deken in Wilrijk beklad met rode verf: "Daders krijgen de rekening van de herstelling"

Het standbeeld van pater De Deken op de Bist in Wilrijk werd beklad met rode verf. Het beeld is al lang omstreden omdat het lijkt alsof de pater zijn knie laat rusten op de rug van een zwarte man die knielt aan zijn voeten. "Het beeld staat onder permanente camerabeveiliging. Als de daders geïdentificeerd zijn, zullen ze voor de kosten opdraaien", zegt districtsburgemeester Kristof Bossuyt (N-VA).

Het standbeeld is een tijdje omstreden en werd al eerder gevandaliseerd. Constant Pierre-Joseph De Deken was een missionaris en ontdekkingsreiziger die vooral in China en Tibet verbleef, maar ook in Congo. "Hij is vooral bekend om zijn werk in Tibet en was maar 2 jaar in Congo. Sommige mensen zullen beweren dat er een Congolese man mishandeld wordt, andere mensen zeggen dat hij gedoopt wordt. Iedereen zal er zijn eigen interpratie aan geven. Het moet gezien worden in zijn context", vertelt Bossuyt in Start Je Dag op Radio 2 Antwerpen. 

Het beeld staat onder permanente camerabewaking. "Vanaf het moment dat we melding kregen dat standbeelden zoals die van Leopold II gevandaliseerd werden, hebben we er rekening mee gehouden dat dat ook hier in Wilrijk kon gebeuren. De camerabeelden zullen nu zo snel mogelijk bestudeerd  worden. Als de politie de daders kan identificeren, zullen ze de rekening krijgen", zegt hij.

Bord met duiding

In 2015 kreeg het beeld een bord dat wat duiding geeft bij de geschiedenis van de Wilrijkse pater. "Dat bord is samengesteld in samenwerking met een professor van het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika en een platform van 178 Afrikaanse verenigingen. Het is dus merkwaardig dat de duiding  onvoldoende bekeken wordt", gaat Bossuyt verder.

"Puur vandalisme"

Volgens de districtburgemeester gaat het om puur vandalisme. "Of dat het nu een standbeeld is of een muur van een overheidsgebouw, het blijft vandalisme. Die mensen moeten gevonden en beboet worden en opdraaien voor de kosten om het beeld te reinigen. Die beelden geven ons de kans de geschiedenis te duiden en in de juiste context te plaatsen. De beeldenstorm is iets uit de middeleeuwen. We leven nu in 2020. We hebben wel andere zaken om ons druk over te maken", klinkt het.