Reglement Antwerpse taxi's afgeschaft: "Vrij spel voor internationals zoals Uber"

De stad Antwerpen heeft het stedelijk taxireglement opgeheven. Taxibedrijven kunnen vanaf nu hun prijzen kiezen en er is ook geen limiet meer op het aantal taxi's. Volgens de stad moet de taxisector digitaler en flexibeler worden en is het nieuwe reglement in het voordeel van de klanten. Maar de sector vreest overlast, een prijzenoorlog en sociale uitbuiting. "We worden in het midden van de crisis in de steek gelaten", zegt Koen Van Oorschot van de beroepsvereniging van Antwerpse taxibedrijven.  

Nu het taxidecreet is afgeschaft, kan elke taxichauffeur zelf een prijs bepalen. De sector vreest voor een prijzenoorlog. "We hadden gehoopt dat er toch minstens een minimum en maximum prijs zou worden vastgelegd om misbruik tegen te gaan. Als er aan het Centraal Station 10 taxi's staan, kan elke bestuurder een eigen prijs aanbieden. Dat is onbegrijpelijk", zegt Van Oorschot. 

Er staat ook geen maximum meer op het aantal taxi's in de stad. "Volgens de Antwerpse quota was er 1 taxi per 1.000 inwoners beschikbaar. Nu staat er geen limiet meer op. We vrezen niet enkel dat dat financieel slecht is voor de bedrijven, maar we verwachten ook veel meer verkeershinder", klinkt het. 

Vrij spel voor internationals

Voor internationale bedrijven zoals Uber, opent het einde van het taxidecreet deuren. "Antwerpen rolt de rode loper uit voor internationale platformen. Die profiteren ervan om hun prijzen zo laag te zetten dat iedereen van de markt wordt geduwd. Daarna zetten ze zelf een hoge prijs", voegt Van Oorschot toe.

Lokale handelaars worden ondersteund, maar bij ons doen ze het omgekeerde

Van Oorschot

Dat de raad dit beslist in volle crisistijd, komt bij de taxibedrijven hard aan. "We hebben op dit moment al heel weinig werk. In alle sectoren worden lokale handelaars ondersteund, maar bij ons doen ze het omgekeerde. We voelen ons in de steek gelaten", vertelt Van Oorschot.

Sector moet moderniseren

Antwerps mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA) vindt dat de sector moet moderniseren. "Ik begrijp wel dat er binnen de sector angst leeft", aldus Kennis. "Maar de sector lijkt toch ook wat te blijven steken in het verleden. Het zal allicht allemaal wat digitaler en flexibeler moeten. Bovendien zal iedereen zich nog steeds aan de sociale wetgeving moeten houden."

Meest gelezen