De douane controleert een lading bananen in de haven van Antwerpen.

Coronacrisis hield drugsbendes niet in hun kot: opnieuw méér cocaïne onderschept op Antwerpse haven

Het aantal inbeslagnames van cocaïne in de Antwerpse haven blijft maar stijgen. Dit jaar is er tot nu toe al bijna 29 ton in beslag genomen. Dat is een kwart meer dan in dezelfde periode vorig jaar, toen was het nog 23 ton. "De maffia is zo georganiseerd dat ondanks de coronacrisis de stroom van cocaïne gewoon doorging", zegt Kristian Vanderwaeren van de douane.

Een container met bananen uit Costa Rica komt vandaag aan in de Antwerpse haven. Uit ervaring weet de douane dat de lading per definitie verdacht is: cocaïne komt over het algemeen uit Latijns-Amerika en het zou niet de eerste keer dat zijn dat ze ontdekt wordt tussen een lading bananen. Na een controle bleek deze lading veilig, maar het was niet ondenkbaar dat er voor de ogen van enkele journalisten wél drugs werd gevonden.

De technieken van bendes worden gesofisticeerder, zoals de containerswitch, waarbij men het nummer van een container wisselt

Kristian Vanderwaeren, Administrateur-generaal Douane en Accijnzen

Het aantal inbeslagnames van cocaïne in de Antwerpse haven blijft de laatste jaren namelijk stijgen. Op 5 jaar tijd is ze meer dan verzesvoudigd. Vorig jaar werd in totaal bijna 62 ton onderschept, in 2018 was dat meer dan 50 ton.

Ook de coronacrisis had amper impact op de drugsbendes, zo blijkt nu. In de eerste helft van dit jaar vond de douane al bijna 29 ton. Dat is een kwart meer dan in dezelfde periode vorig jaar, toen het nog om zo'n 23 ton ging. "De maffia is zo georganiseerd dat zij zich, ondanks de coronacrisis, kunnen heruitvinden of zich zo organiseren dat de stroom van cocaïne gewoon doorgaat", zegt Kristian Vanderwaeren, administrateur-generaal van de Douane en Accijnzen. "We zien zelfs nog een stijging van de cocaïne die verscheept wordt naar Antwerpen."

Drugsbendes gebruiken allerlei technieken om de drugs vanuit Latijns-Amerika naar hier te krijgen. "In de landen van herkomst gebruikt men nog steeds de traditionele methode, waarbij men mensen inzet. Mensen zijn daar nog vaak vrij makkelijk omkoopbaar", zegt Vanderwaeren. "Hier in Antwerpen worden de technieken gesofisticeerder. Eén van de meest recente technieken is de containerswitch, waarbij men het nummer van een container verandert, en dan een andere container aanbiedt in de scaninfrastructuur van de douane."

Om sneller verdachte containers te onderscheppen, en dus te vermijden dat de drugsbendes al aan de cocaïne geraken nog vóór de douane overgaat tot controle, wordt er nu met nieuwe systemen gewerkt. "We begeleiden de geselecteerde containers van de terminals naar de scan, anderzijds hebben we nu een 'sideloader'. Daarmee kunnen wij als douane op de terminal zelf de container oppikken en brengen naar onze scaninstallatie. Dat vermindert de kans voor de criminele organisatie om de cocaïne uit de container te halen." Alle verdachte containers eigenhandig meenemen, is uiteraard geen optie voor de douane. Daarvoor is het totale aantal verdachte ladingen veel te hoog.

De 'sideloader' van de douane: een vrachtwagen van de douane die eigenhandig een verdachte container mee kan nemen voor controle.

Bekijk hieronder het verslag uit “Het Journaal”:

Video player inladen...

Meest gelezen