Grootste project rond overwegen in België: 7 overwegen in Diepenbeek vervangen door bruggen en tunnels 

In Diepenbeek is spoorwegbeheerder Infrabel druk bezig met het grootste overwegenproject van het land. Op zeven plaatsen waar het spoor de weg kruist worden drie bruggen en een tunnel gebouwd voor voetgangers en fietsers. Die zullen ook meteen kunnen dienen voor de sneltram die daar moet komen.  Even dreigde de coronacrisis voor vertraging te zorgen maar aannemers zijn met man en macht bezig om die achterstand in te halen.

Diepenbeek lijkt wel een grote werf.  Spoorwegbeheerder Infrabel is er momenteel bezig op verschillende werven langs de spoorlijn 34 Hasselt-Luik.  Het verst gevorderd is de werf ter hoogte van de Nier- en Rooistraat.  Kolossale machines heien daar 18 meter lange betonnen palen in de grond. Het moet de fundering vormen van de brug die hier over de spoorlijn zal lopen. Ook wat verderop in de Waardestraat beginnen binnenkort dezelfde werken.  Volgens Frédéric Petit van Infrabel is dit de bouwfase waarvan de buurtbewoners het meest hinder zullen ondervinden. "Er is geluidsoverlast maar ook hinder van de trillingen. We monitoren die hinder voortdurend en sturen eventueel bij. We houden de omwonenden ook op de hoogte van de werken." Burgemeester Rik Kriekels (N-VA) die vanmorgen het werfbezoek bijwoonde, is tevreden over de samenwerking met Infrabel. 

Negen dagen geen treinen

Ook voor de treinreizigers is er hinder. Sinds 4 juli is er geen treinverkeer meer mogelijk tussen Hasselt, Tongeren en Luik. Nog tot en met zondag 12 juli zullen ze vervangbussen moeten nemen die er 2 keer zolang over doen. Dagelijks rijden er 85 reizigerstreinen op de spoorlijn en ook nog eens 75 goederentreinen, die worden omgeleid via Landen-Leuven-Kinkempois. Omdat de hinder aanzienlijk is, heeft Infrabel trouwens nog meer werken gepland langs spoorlijn 34. Zo is er ook begonnen met de plaatsing van het Europese veiligheidssysteem ETCS (European Train Control System). " We plaatsen in totaal 66 nieuwe seinen langs de spoorlijn", zegt Frédéric Petit. "Daarmee kunnen we de snelheid van de treinen voortdurend controleren, zoals een cruise control dat bij een auto doet, en dat komt de veiligheid ten goede".

Diepenbeek, meest veilige spoorweggemeente

Infrabel maakt zich sterk dat alle geplande werken langs de spoorlijn tegen zondagavond klaar zullen zijn. Alles is tot in de puntjes voorbereid. De aannemers houden zelfs reservemachines stand-by voor het geval er een in panne zou vallen. Ook de planning op langere termijn is haalbaar en dat ondanks de coronaperikelen. Tegen de zomer van 2022 moet Diepenbeek over veilige overwegen beschikken. De voorbije jaren vielen er in Diepenbeek 7 doden op de overwegen. Het meest dramatisch ongeval dateert van 2005, toen kwamen 5 jongeren om toen hun auto door een trein werd gegrepen.  

Dicht bij akkoord voor Bilzen

Ook in buurgemeente Bilzen moeten er overwegen vernieuwd worden voor de komst van de sneltram. Maar daar is er nog geen definitief akkoord over de financiering. Alle betrokken partijen - de stad Bilzen, Infrabel, het Agentschap Wegen en Verkeer en De Lijn - hebben wel een overeenkomst bereikt maar die moet nog wel door alle partijen bekrachtigd worden.

Meest gelezen