North Sea Port

North Sea Port verwerkt 11 procent minder goederen door coronacrisis: "Geen reden tot paniek"

Door de coronacrisis heeft North Sea Port, dat is de Gentse haven samen met die van Vlissingen en Terneuzen in Nederland,  de afgelopen 6 maanden veel minder goederen kunnen verwerken. Het gaat om een forse daling van 11 procent of omgerekend ongeveer 4 miljoen ton goederen. "Toch is er nog geen reden tot paniek", zegt Daan Schalk van het havenbedrijf.

De coronacrisis laat overal zijn sporen achter. Dat geldt ook voor North Sea Port, het Gentse havenbedrijf dat samenwerkt met de haven van Vlissingen en die van Terneuzen in Nederland. De haven verdeelt inkomende goederen van over de hele wereld via binnenvaart, spoorwegen, pijpleidingen en snelwegen. De langste spoorverbinding gaat zelfs tot in China. Maar door de coronacrisis heeft het havenbedrijf de voorbije 6 maanden een pak minder goederen binnen gekregen. "Vooral het verwerken van massagoederen is gedaald", zegt Daan Schalk van North Sea Port.

Veel minder trafiek door corona

"Er was ook een hele tijd geen luchtverkeer mogelijk, waardoor de hoeveelheid brandstof voor vliegtuigen, die normaal gezien door de haven verwerkt wordt, ook fors daalde. Er is veel minder met vrachtwagens gereden. Wat daar verloren is gegaan, is er niet meer", geeft Schalk als voorbeelden aan. "Er zijn veel minder werven geweest, de bouwsector kan dit niet meer inhalen."

We hadden een zwaar dieptepunt tussen mei en juni, nu hopen we op een langzaam herstel

Daan Schalk van North Sea Port

Wat kan dan wel nog ingehaald worden? "Bijvoorbeeld de consumptie van wagens. Dat zou nog kunnen. De voedingsindustrie verloopt ook normaal. Maar alles wat met energie, brandstof en grondstof te maken heeft, is definitief weg. De koolsector en de industrie die basisgrondstoffen maakt, hebben het het zwaarst te verduren gekregen." 

Geen paniek

Daan Schalk benadrukt wel dat er nog geen reden tot paniek is: "Voor ons als bedrijf valt dat eigenlijk nog mee qua omzet. De afgelopen 10 weken zijn de cijfers laag, maar toch stabiel gebleven. Er zijn bedrijven die door deze coronacrisis veel dieper gaan dan wij. Soms verliest een bedrijf tot 35 procent", legt Schalk uit. "We hadden het cijfer van 11 procent voor ons als havenbedrijf ook wel verwacht. We hebben goed naar onze klanten geluisterd de afgelopen maanden, dus we hebben dit een beetje kunnen inschatten."

Je ziet dat zo'n gezondheidscrisis een serieuze impact heeft op het hele haven-ecosysteem
Daan Schalk van North Sea Port

Recordjaar in 2019

De cijfers van vorig jaar, in 2019, waren nochtans zeer veelbelovend. Een echt recordjaar. Dat is nu wel iets anders: "We hadden het inderdaad oorspronkelijk anders verwacht. Op sommige vlakken gaat het eigenlijk zeer goed met onze haven. Maar dan zie je dat zo'n gezondheidscrisis een serieuze impact heeft op het hele haven-ecosysteem. Dat hadden we in onze meerjarenplanning niet verwacht."

Het havenbedrijf blijft toch de positieve noot zien: "We hopen in 2022 weer op het niveau te kunnen zitten als in 2019. We hadden het herstel wat sneller verwacht, maar we horen van onze klanten dat het toch twee jaar kan duren eer we van deze klap zijn hersteld", legt Schalk uit. De haven hoopt op een licht herstel van de goederenoverslag via zeevaart en binnenvaart naar het einde van het jaar toe.

Meest gelezen