Radio 2

Drive-in en veel “thuisdrinkers”: hoe kersverse brouwerij De Herck de coronacrisis overleefde

Brouwerij De Herck in Herk-De-Stad verkoopt meer bier sinds de coronacrisis, hoewel heel wat ondernemers het juist het moeilijk hadden tijdens de lockdown of zelfs hun zaak moesten sluiten. Een drive-insysteem en steeds meer mensen die thuis aperitieven zorgde ervoor dat de brouwerij nu meer verkoopt dan vóór de lockdown.

Radio 2 Limburg toert de hele zomer lang doorheen de provincie: 42 gemeenten op 42 dagen. Hun reporters worden rasechte contact tracers en gaan op zoek naar mensen en hun verhalen. Waar hangen de Limburgers uit deze zomer? Wat houdt hen bezig?

Brecht Hubrechts en Bart Lutsch ontwikkelde twee jaar geleden voor het eerst hun eigen bier: De Herck. “We brouwden beiden als hobby, en toen zijn we via een gemeenschappelijke vriend met mekaar in contact gekomen. Twee jaar geleden hebben we dan beslist om samen bier te brouwen”, vertelt Bart.

“We drinken dan ook allebei graag eens een biertje”, vult Brecht aan. “In het begin is het vooral veel zoeken naar de juiste smaken. We hebben een jaar lang geoefend, en dan zijn we begonnen met officieel bier te brouwen en te verkopen.” Het duo ging op dat moment ook over van brouwen in de garage naar brouwen in een echte brouwerij. Intussen werken ze samen met een 15-tal cafés in de buurt.

Zoals bij heel wat ondernemers, sloeg de start van de coronacrisis voor Brecht en Bart aanvankelijk in als een bom. “Tijdens de coronacrisis zagen we de verkoop wel wat stilvallen”, vertelt Bart. “Maar we hebben toen besloten om met een drive-in te werken. Je kon op voorhand bier bestellen en tot hier rijden, wij laadden het bier dan in de koffers van de klanten. Zo moest niemand met elkaar in contact komen. Dat is een groot succes geweest.”

Op café bestel je één biertje, maar als je bier komt halen neem je een halve of een hele bak mee.
Brecht Hubrechts

Meer nog, de brouwerij draait ondertussen beter dan vóór de lockdown. “We merken dat de verkoop licht gestegen is sinds de lockdown”, beaamt Brecht. “Mensen zitten nu vaker thuis aperitieven. Op café bestel je één biertje, maar als je bier komt halen neem je een halve of een hele bak mee. We merken dat mensen ook vaak terug komen.”

Wie een “De Herck” drinkt, stilaan “een Herckske” in de volksmond, kan zich verwachten aan een typisch Belgisch bier. “We proberen aansluiting te vinden bij de échte biercultuur van ons land. We maken De Herck in drie versies: dubbel, tripel en blond. Dus dat zijn de traditionele bierstijlen.”

Radio 2

Meest gelezen