Video player inladen...

Topvrouw contactopsporing belooft beterschap: "We moeten nú schakelen"

Karine Moykens, voorzitter van Interfederaal Comité Testing & Tracing, erkent dat er in het systeem voor contactopsporing dingen verkeerd zijn gelopen. Maar ze belooft beterschap: de informatiedoorstroming wordt verbeterd, contactopspoorders zullen meer indringende vragen gaan stellen, er komen informatica-aanpassingen zodat meer besmette personen worden bereikt, er worden extra mensen voor veldwerk aangeworven en de huisartsen zullen meer betrokken worden.

"Is het systeem optimaal? Nee, uiteraard niet. Kan het beter? Ja, het kan altijd beter." Karine Moykens geeft toe dat niet alles loopt zoals het hoort. "We zijn nu de nodige stappen aan het zetten om ook te versnellen in die verbeteringen", zegt ze in "Terzake". 

We vragen te weinig door wellicht

Karine Moykens (Testing & tracing)

De snelheid waarmee de gegevens worden doorgegeven is een eerste pijnpunt. De testresultaten van de labo's gaan via Sciensano naar de call centers. Dat moet sneller, want hoe sneller die call centers kunnen beginnen met hun opsporingsonderzoek, hoe beter. Nu komen die testresultaten 1 keer per dag binnen. "We gaan proberen te schakelen naar 3 à 4 keer per dag", belooft Moykens. Dat zou tegen 27 juli moeten kunnen, zegt ze nog.

Momenteel vragen de contactopspoorders onvoldoende door naar waar een besmet persoon zoals is geweest. Een privacykwestie die te strikt is geïnterpreteerd? Moykens betreurt dat er onvoldoende overleg is geweest met de Gegevensbeschermingsautoriteit, maar wil die kwestie achter zich laten. "We moeten nu schakelen. De komende dagen gaan we bekijken hoe we de scripts (de vragenlijsten, red.) kunnen aanpassen. We gaan dus wel degelijk gaan vragen naar de whereabouts." Volgende dinsdag zal dat interfederaal worden besproken, waarop nog een beslissing van de verschillende ministers moet volgen. 

We bouwen geleidelijk verder met aanpassingen aan het systeem

Karine Moykens (Testing & tracing)

Vaccinoloog Pierre Van Damme kaartte het eergisteren al aan: ongeveer 60 procent van de mensen die besmet zijn, wordt gecontacteerd. Volgens Karine Moykens is dat inmiddels al 70 procent. Door aanpassingen aan het informaticasysteem zal de 30 procent die nu wordt "gemist" weldra zelf een call center kunnen verwittigen. "We bouwen geleidelijk verder met aanpassingen aan het systeem", aldus Moykens.

Personeel is nog zo'n pijnpunt. Moykens wil onder meer gaan werken met case managers, die besmette personen en hun contacten van bij een toneelvoorstelling bijvoorbeeld verder gaan onderzoeken, en met zogenoemde veldagenten, sociaal verpleegkundigen of maatschappelijk werkers die ter plaatse gaan. "Daarnaast heb je de gezondheidsinspecteurs, die inderdaad onderbemand zijn. Daarom heeft de Vlaamse regering ook beslist om mobiele equipes toe te voegen." Volgens Moykens zullen dat in totaal 45 mensen zijn. Daarnaast wil ze nog bekijken hoe de gegevens van de huisartsen mee kunnen worden verwerkt.

Laat ons zeggen dat we in elk geval heel hard ons best doen 

Karine Moykens (Testing & tracing)

"In sommige gevallen is het ook een verhaal van the proof of the pudding is in the eating", probeert Karine Moykens te verklaren waarom het is misgelopen. "Laat ons zeggen dat we in elk geval heel hard ons best doen en toekomstgericht er alles aan doen om het in orde te krijgen."

Bekijk hieronder het gesprek met Karine Moykens in "Terzake":

Video player inladen...

Meest gelezen