Video player inladen...

Luchtvaartexpert Riadh Bahri over het reddingsplan voor Brussels Airlines: "Forse toegevingen van Lufthansa"

De Belgische overheid heeft een akkoord bereikt met Lufthansa over een reddingsplan voor Brussels Airlines. Maar wat staat er nu juist in dat plan en wat betekent dit voor het voortbestaan van de luchtvaartmaatschappij? Onze luchtvaartexpert Riadh Bahri geeft tekst en uitleg bij gastvrouw Hanne Decoutere.

Wat staat er in het akkoord?

"De Belgische regering is bereid om Brussels Airlines een lening te geven ter waarde van 290 miljoen euro om zo de coronacrisis goed door te komen", zegt Riadh Bahri. "Binnen zes jaar, eind juli 2026, moet die lening dan terugbetaald zijn. Daartegenover staan een waslijst aan garanties die de overheid eist in ruil voor dat bedrag."

"Eén van de garanties is: Brussels Airlines zal Brussels Airlines blijven. Het merk blijft dus bestaan en ook de hoofdzetel blijft gewoon in Brussel. Alle discussies uit het verleden (wordt het een ander bedrijf, een lagekostenmaatschappij of niet,... red.) zijn door dit akkoord ook van de baan. Lufthansa engageert zich ook om van Brussels Airport een belangrijke luchthaven te maken binnen hun netwerk, binnen hun hub. Op langere termijn, als de coronacrisis achter de rug is, zijn er afspraken gemaakt over nieuwe bestemmingen, nieuwe vliegtuigen en extra investeringen. Dit allemaal als de economische toestand het toelaat."

Lufthansa doet toch wel forse toegevingen, dat had ik eigenlijk niet verwacht.
Riadh Bahri

Dat dit allemaal in het akkoord staat, verrast hem wel. "Als ik eerlijk ben, dan zijn dit toch wel forse toegevingen die Lufthansa hier doet. Ik had het niet verwacht, want het verschilt niet zo gek veel van het eerste document dat enkele maanden geleden op de tafel is gelegd", weet Bahri.

Lees verder onder de video

Video player inladen...

Welke reacties komen er op het akkoord?

"Op sociale media heb je reacties van een aantal personeelsleden die opgelucht ademhalen. En dat komt natuurlijk deels omdat de acute financiële nood van het bedrijf voorlopig voorbij zal zijn, maar ook omdat in het plan aandacht wordt besteed aan groei en aan nieuwe investeringen ", zegt Riadh Bahri.  "Door het geld van én de Belgische overheid én van Lufthansa zou Brussels Airlines de komende jaren moeten doorkomen en dat is goed nieuws voor het personeel."

Het personeel kan met dit akkoord opgelucht ademhalen
Riadh Bahri

Ook milieu- en klimaatbewegingen keken met argusogen uit naar dit akkoord. In hoeverre zullen zij tevreden zijn met deze deal? "Op korte termijn zal Brussels Airlines investeren in de verjonging van de vloot, maar op langere termijn moet nagedacht worden hoe het bedrijf kan meeëvolueren naar klimaatneutraliteit. En of dit akkoord vanuit klimaatoogpunt voldoende is?  Natuurlijk niet, dit zal voor weinig mensen de lat halen als het gaat over het klimaat. Het is een eerste kleine stap, maar ik vermoed dat het toch vooral Europa zal zijn dat in deze discussie het voortouw zal gaan nemen", aldus Bahri.

Lees verder onder de video.

Video player inladen...

Wat zijn de gevolgen voor de passagiers?

"Brussels Airlines had de financiële steun nodig om de operaties te kunnen opschalen. Dat laatste was wegens de financiële problemen moeilijk geworden.  Door deze bizarre tijden is het evenwel voorbarig om nu al te gaan zeggen dat er geen enkele vlucht meer geannuleerd zal worden", weet Bahri.  "Maar de vrees dat er massaal geannuleerd wordt door een inkrimpscenario, die vrees is dankzij dit akkoord verdwenen."

Op de vraag of we na deze coronacrisis veel meer of veel minder gaan betalen voor een vliegreis, daar moet onze luchtvaartexpert het antwoord schuldig blijven. "We weten niet hoe de sector uit dit coronadal gaat kruipen. Iedereen is nu vooral bezig met zijn of haar overleven. Sommigen doen dat door hun prijzen drastisch te verlagen, anderen doen dat door financiële steun te zoeken bij overheden of privé-investeerders."

Video player inladen...

Meest gelezen