MTVA - Media Service Support and Asset Management Fund

Journalisten nemen massaal ontslag bij Hongaarse nieuwssite Index.hu wegens greep van regering-Orbán

In Hongarije is een nieuwe crisis rond de persvrijheid uitgebarsten. Aanleiding is het ontslag van hoofdredacteur Szabolcs Dull bij de grootste onafhankelijke nieuwssite Index.hu. Meer dan 70 journalisten van Index zijn opgestapt uit protest en verwijten de regering van premier Viktor Orbán dat die de nieuwssite wil muilkorven. 

Index is de grootste onafhankelijke nieuwssite in Hongarije en werkt al jaren op de zenuwen van de autoritaire premier Viktor Orbán. Onlangs had een bevriend zakenman van Orbán een belang van 50 procent verworven in het bedrijf waartoe Index behoort. 

Index is niet meer dan een fabriek van "fake news"

De Hongaarse premier Viktor Orbán

Dat was niet naar de zin van hoofdredacteur Szabolcs Dull. Die heeft al een tijdje een "Freedom Barometer" op zijn site en had die bijgesteld naar "code rood". Of anders: de onafhankelijkheid van de site dreigde in gevaar te komen. 

Onlangs is hoofdredacteur Dull dan ontslagen door de raad van bestuur omdat hij "de interne spanningen niet onder controle kreeg". Critici spreken over een afrekening en vrezen dat de regeringsgezinde nieuwe eigenaar nu de koers van de nieuwssite wil bijstellen. Daarop zijn al meer dan 70 journalisten van de site opgestapt uit protest. Onder hen zijn bekende topfiguren van Index. 

"Ongehoord in een EU-lidstaat"

Sinds hij in 2010 aan de macht is gekomen, heeft de rechtse premier Viktor Orbán wel meer het vuur geopend op de pers en vooral de onafhankelijke media. Bij de staatsomroep zouden sindsdien al meer dan 1.600 mensen ontslagen zijn of zijn ze zelf opgestapt uit ongenoegen. 

De regering van Orbán heeft via nieuwe wetten de media in het land grotendeels aan banden gelegd en wie de regels overtreedt, riskeert zware boetes. Ook hebben aanhangers steeds meer belangen gekocht in privé­mediagroepen, waarna de redactionele koers meestal werd bijgedraaid. Zo werd in 2014 de voorheen kritische nieuwssite Origo overgenomen door dezelfde zakenman die nu Index controleert. Nadien is Origo verworden tot een spreekbuis van de regering. De belangrijke oppositiekrant Népszabadság werd in 2016 gesloten nadat die corruptieschandalen in regeringskringen aan de kaak had gesteld. 

De Europese Unie luidt al langer de noodklok over die ontwikkelingen in de Centraal-Europese lidstaat, maar Orbán wuift die kritiek weg. Veel fracties in het Europees Parlement willen nu dat de Europese Commissie harder optreedt tegen Hongarije. De ngo Reporters Zonder Grenzen omschrijft de manier waarop de Hongaarse regering de media in het land controleert als "zonder precedent en ongehoord in een EU-lidstaat". 

Bekijk hier het verslag van "Het Journaal":

Video player inladen...

Meest gelezen