Ontwikkelaar corona-applicatie zette onterecht grote bedrijven als "klant" op de website

Devside, het bedrijf dat de contactopsporingsapp voor ons land gaat ontwikkelen, heeft de klantenpagina van zijn website aangepast. Het lijkt erop dat het bedrijf ten onrechte logo's van grote bedrijven als 'klant' op de website heeft gezet. Dit blijkt uit een rondvraag van VRT NWS.

Meteen nadat bekend werd dat Devside de contactopsporingsapp voor België zou gaan ontwikkelen, kwamen er veel vragen vanuit de technologiesector. Bijna niemand had ooit van het bedrijf gehoord, en dat wekte geen vertrouwen in het succesvol afronden van zo'n monsterklus.

Het bedrijf, dat tot voor kort nog JPDVDG.com heette, is opgericht door Jean-Paul De Ville De Goyet, een internetondernemer die bijvoorbeeld ook achter deelstepjes-startup Troty zat. Volgens de website heeft het bedrijf al honderden opdrachten afgerond, onder meer voor grote spelers zoals DKV, Pizza Hut en Belfius.

Speurwerk door freelance copywriter Thomas Smolders liet al zien dat de foto's bij de recensies van tevreden klanten van het internet geplukt waren. Techjournalist Kenneth Dee wist te melden dat de recensie van DKV wel klopte: Devside had inderdaad een opdracht voor hen uitgevoerd. Dit bevestigde DKV ook aan VRT NWS.

Devside verwijdert logo's van website

Hoe zit dat met de andere klanten op de site? VRT NWS deed een rondvraag onder de klanten die met logo op de website staan vermeld. Daaruit blijkt dat verschillende partijen, waaronder bijvoorbeeld Pizza Hut, eigenlijk geen klant zijn geweest van Devside.

"Wij hebben nooit rechtstreeks met Devside gewerkt", aldus een woordvoerder van Pizza Hut. "Iemand die ooit als zelfstandige voor hen heeft gewerkt heeft bij ons een keer een applicatie gebouwd. We gaan dan ook vragen of ze ons logo willen verwijderen van hun pagina."

En dat gebeurt inderdaad een paar uur later: het logo van Pizza Hut is vervangen voor het logo van Monizze, een aanbieder van maaltijdcheques die in 2015 werd overgenomen door de Franse coöperatie Up Group. Ook het logo van Up Group staat bij de klanten van Devside.

We hebben nooit rechtstreeks met Devside gewerkt

Pizza Hut

Belfius, dat niet op vragen van VRT NWS wil ingaan, heeft klaarblijkelijk eenzelfde verzoek gedaan. Ook hun logo is van de website gehaald en vervangen door het logo van Ozaam, een start-up in de makelaarswereld die in 2016 werd overgenomen door Immovlan.

Jean-Paul De Ville De Goyet doet ook graag zaken met zichzelf: minstens drie logo's van 'klanten' op de website van Devside zijn eveneens eigendom van de ondernemer. Het gaat om Lawrenza, een virtuele assistent voor advocaten, RestoMinute, een app om snel een last-minute reservering bij een restaurant te maken, en Jeasy, een 'smart mobility coach' voor bedrijven.

Devside was niet bereikbaar voor commentaar.

Meest gelezen