Heraanleg Brusselsesteenweg in Asse: meer ruimte voor fietsers en voetgangers

Eind augustus starten de werken aan de Brusselsesteenweg (N9) tussen Brussel en Asse. Er wordt meer ruimte gemaakt voor voetgangers en fietsers en de riolering wordt heraangelegd. In totaal gaat het om een investering van 8 miljoen euro.

Eind volgende maand start de heraanleg van de Brusselsesteenweg (N9) tussen Brussel en Asse. Het Agentschap Wegen en Verkeer, Aquafin, het gemeentebestuur van Asse en rioolbeheerder Farys zullen allemaal samenwerken om het project van 8 miljoen euro in goede banen te leiden. De werken zullen pas ten vroegste eind 2021 klaar zijn.

Versleten baan

Volgens Rik De Baerdemaker, schepen van Openbare Werken van Asse, was het hoog tijd voor een vernieuwing: "De steenweg ligt er erbarmelijk bij. Het beton is rot en versleten en er waren constant herstellingen nodig dus deze keer nemen we de baan volledig onder handen. Je kan ook bijna niet meer op de fietspaden rijden door scheuren in het asfalt."

Meer ruimte voor voetgangers en fietsers

Het nieuwe ontwerp van de steenweg voorziet meer ruimte voor fietsers, voetgangers en openbaar vervoer. De fietspaden worden over de hele steenweg verhoogd, net als de busbaan tussen Zittert en de Langestraat. Bij het binnenrijden van de bebouwde kom wordt de rijbaan ook smaller gemaakt zodat bestuurders automatisch aanvoelen dat ze moeten vertragen.

Beter voor het milieu

De riolering wordt ook volledig heraangelegd want die is niet meer up to date volgens de Europese normen. Dat komt doordat het regenwater en het afvalwater nog altijd samen worden afgevoerd in hetzelfde buizenstelsel. Met de vernieuwing zullen die gescheiden afgevoerd worden, wat beter is voor het milieu.

Vier fases

De Brusselsesteenweg is een belangrijke verbinding tussen Asse en Brussel. Om de verkeershinder zoveel mogelijk te beperken, gebeuren de werken in vier fases. Er worden ook verschillende omleidingen binnendoor voorzien en ook een via Ternat. Vanuit Asse naar Brussel zal je altijd in een richting door kunnen.

Meest gelezen