Belgen in buitenland klagen massaal over verplicht reisformulier van overheid: "Opgesteld door 5-jarige?"

Via verschillende kanalen lopen de klachten over het reisformulier van de overheid massaal binnen. Vanaf morgen moet iedereen die uit het buitenland terugkeert dit online formulier verplicht invullen. Maar bij veel mensen lijkt de pagina niet te laden, of komt er geen bevestigingsmail toe. Op de koop toe is de bevestigingsmail in wel heel gebrekkig Nederlands opgesteld. “Als tienduizenden mensen dit elke dag moeten invullen, hadden ze er toch wel wat tijd in kunnen steken, niet?”, zegt Kathy vanuit Frankrijk. 

Het reisformulier van Volksgezondheid doet bij veel Belgen in het buitenland de wenkbrauwen fronsen. Vanaf morgen moet iedereen die uit het buitenland terugkeert, verplicht dit online formulier invullen. 

Maar verschillende mensen ondervinden daar nogal wat moeite mee. Vaak begint het al bij het begin: de pagina van het formulier wil niet laden. Onafhankelijk van de browser (Google Chrome, Internet Explorer, …) krijgt u vaak volgende melding: “Controleer of Javascript is geactiveerd in uw browser, accepteer overeenkomstige cookies en probeer deze pagina opnieuw te laden.” 

"Niet genieten van laatste dag"

De meesten krijgen het formulier wel te zien, maar stoten daarna nog op een probleem. “Ik heb het formulier nu al twee keer proberen in te dienen, maar dan loopt de pagina gewoon vast”, vertelt Nele Jespers vanuit Frankrijk. “We zouden nog graag genieten van onze laatste dag. Op deze manier is dat niet echt leuk”, zegt ze. 

Beluister hier de getuigenis van Nele, vanuit Frankrijk: 

Video player inladen...

Ook bij Kathy, die net als Nele op reis is in Frankrijk, blokkeert het systeem. Zij lijkt het formulier wel te kunnen indienen, maar krijgt daarna niet de nodige bevestigingsmail, met een QR-code. Ook Katrien, die op reis is in Frankrijk, krijgt geen bevestigingsmail. 

Nele heeft ook problemen met het invullen van alle details. Zij keert morgen terug met de auto. "Bij de kinderen moet ik dan een ‘zitplaats’ in de auto opgeven. Dan denk ik dat 'achterbank' het enige juiste is”, zegt ze. “Ik begrijp dat dit nuttig is bij een vliegtuig, bij een auto niet." Els laat weten dat je ook niet alle vervoersmiddelen kan aanduiden. Wie met de fiets of de motor terugkeert, kan dat niet vermelden. 

Leontien had veertig minuten nodig om het formulier in te vullen. Ze reageert vanuit Italië: 

Video player inladen...

“Onder de noemer 'verblijfplaats' moeten we een adres ingeven voor onze ‘14-daagse quarantaine'. Maar wij verblijven momenteel in een 'groene' regio in Frankrijk, dus vind ik het raar dat we een adres voor een quarantaine moeten ingeven”, zegt Nele. “Ik heb dan maar ons thuisadres ingevuld.” Dat invulveld werd intussen wel aangepast. 

Niels, die op reis was in Italië, heeft dan weer moeite om de verschillende regio's in te vullen waar hij verbleef. Niet onbelangrijk, wanneer het virus oplaait in de ene regio, maar niet in de andere. Ook Kathy heeft datzelfde probleem. 

Het is niet de eerste keer dat de praktische aanpak van de overheid vragen oproept. Er zijn nog steeds problemen met de uitrol van de contactopsporing en in het begin van de coronacrisis was er een tekort aan beschermingsmateriaal in de ziekenhuizen en woonzorgcentra. Ook de communicatie over de coronamaatregelen verloopt niet altijd gelukkig.

Screenshot van het reisformulier.

Gebrekkig Nederlands

Op de koop toe is het formulier en de bevestigingsmail - voor wie die krijgt - wel in erg gebrekkig Nederlands opgesteld, en staan er verschillende tikfouten in. “Deze QR-code moet bij vertrek aan de vervoerder worden tonen of, als u via de weg reist, aan de grenscontrole belaste overheden. Zorg voor een veilige reis, XXX.” Met die verwarrende zin en drie kusjes (?) eindigt de mail. Ook Tom De Cock kreeg het verwarrende bericht in zijn inbox. 

“Ik moet u zeggen, als je met luidruchtige kinderen op de achterbank naar een plek moet rijden waar je 4G hebt om dit formulier in te vullen, en dan krijg je dit, is dat op z’n minst gezegd vervelend”, vertelt Kathy. “Het lijkt wel ineengebokst op 10 minuten door een 5-jarige?”

"50.000 mensen hebben het wel al correct ingevuld"

Volgens Frank Robben, ICT-verantwoordelijke bij de FOD Volksgezondheid, gaat het om een mineur probleem, omdat er 50.000 mensen wél al in geslaagd zijn om het formulier correct in te dienen. "Het systeem werkt op alle gebruikelijke browsers", zegt hij, "zowel op de pc, als op de smartphone. En mocht dat niet werken heeft men nog altijd de mogelijkheid om een PDF-versie te downloaden, die men kan invullen op papier en dan afgeven." 

Mocht het niet werken, dan heeft men nog altijd de mogelijkheid om een PDF-versie in te vullen op papier

Frank Robben, ICT-verantwoordelijke bij FOD Volksgezondheid

"Er waren inderdaad nog een aantal teksten die op punt moesten worden gesteld", zegt Robben. "Blijkbaar was er een niet ideaal antwoord in het Nederlands. Dat is allemaal aangepast zodat het begrijpbare mails zijn", zegt hij. Als het formulier volledig is ingevuld, zal er nu ook op het scherm zelf een bevestiging worden weergegeven dat alles correct is verlopen.

Bekijk hieronder het verslag van "Het Journaal":

Video player inladen...

Meest gelezen