Is aanmeldingssysteem op treinen goed idee om overrompeling als in station Oostende te vermijden?

Burgemeester Bart Tommelein (Open VLD) van Oostende vindt dat de NMBS moet nadenken over een aanmeldingssysteem om een (extra) trein naar de kust te nemen tijdens deze coronacrisis. Dat zegt hij na de overrompeling in het station van Oostende. De NMBS staat hiervoor echter niet te springen, maar werkt op korte termijn wel aan een app die in real time de drukte op de treinen toont.

"Ik denk dat de NMBS moet nadenken over een aanmeldingssysteem", dat zegt burgemeester Tommelein van Oostende na de overrompeling van zijn station gisteravond aan het einde van een tropische zomerdag.

"Als men extra treinen inlegt in deze coronatijden, moet men zich aanmelden, krijgt men een QR-code en kan men de trein op zodat men weet hoeveel mensen op die trein zitten, waar ze vandaan komen en wanneer ze willen terugkeren. Aanmelden is geen enkel probleem, wij doen het hier in Oostende. We hebben ons in deze steeds erg goed georganiseerd. De NMBS moet zich ook organiseren."

Bekijk hier het gesprek met Bart Tommelein over een aanmeldingssysteem (en lees voort onder de video):

Video player inladen...

Laagdrempelig en concurrentieel

De NMBS staat hiervoor niet meteen te springen. Volgens woordvoerder Dimitri Temmerman is een reservatiesysteem niet mogelijk op korte termijn, onder meer omdat de NMBS de trein laagdrempelig en concurrentieel wil houden. De NMBS vreest dat dit bij reservaties niet het geval zal zijn en dat mensen dan meer de wagen zullen nemen.

"De grote troef van ons systeem nu is dat het mensen een grote flexibiliteit biedt", zegt hij. "Bovendien is het op korte termijn niet mogelijk om het aan te passen." Volgens Temmerman heeft het ook weinig zin om mensen te laten reserveren voor treinen in de namiddag omdat velen sowieso tijdens de spitsuren 's morgens en 's avonds rijden.

Wat de NMBS wél op korte termijn kan realiseren, is een app die in real time toont hoe druk het op de treinen is. "Dat was een concrete vraag die we van onze reizigers kregen", zegt hij. "Op basis van die informatie zal je als reiziger eventueel kunnen beslissen om je reis uit te stellen. Die app zullen we al na de zomer, in september, kunnen realiseren en voor iedereen bruikbaar maken."

Bekijk hier de reactie van NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman (en lees voort onder de video):

Video player inladen...

Hoe zit het in onze buurlanden?

In de ons omringende landen is er meestal geen extra reserveringsplicht voor treinen in deze coronatijden. In Nederland moet je enkel reserveren als je de fiets wil meenemen. In Frankrijk moet de TGV of hogesnelheidstrein op voorhand gereserveerd worden, maar dat was vroeger ook zo. Voor de andere treinen geldt dat niet. Een idee om die reservering ook daar in te voeren, werd vorig jaar afgevoerd na protest van de treinreizigers. Overigens is een reservering ook verplicht voor alle andere hst-treinen zoals de Eurostar en de Thalys.

Wel raden vrijwel alle spoormaatschappijen in de buurlanden aan om de spitsuren te mijden en te kiezen voor rustigere ogenblikken, maar dat is geen verplichting. Ook gelden vrijwel overal dezelfde coronamaatregelen zoals het dragen van mondmaskers in stations, op perrons en in de treinen, zoveel mogelijk afstand houden en dergelijke. In Italië eist de overheid wel een verklaring van de reiziger dat die zich niet ziek voelt en geen symptomen heeft.

Meest gelezen