Sporten in de hitte? Zoek de schaduw op en drink veel water

Ook in coronatijden is blijven sporten belangrijk. Maar hoe doe je dat nu het beste tijdens een hittegolf? Hanna Mariën, die in 2008 goud veroverde op de Olympische Spelen met het estafetteteam en tegenwoordig aan de slag is als personal trainer, somt enkele basisregels op.

"Sporten bij temperaturen boven de 35 graden doe je niet zonder je voor te bereiden", steekt Mariën meteen van wal bij Radio 2 Antwerpen. "Als je bij zulke hitte sport, verlies je al snel 3 tot 10 liter vocht per dag. Je hart gaat ook een stuk sneller slaan, waardoor mensen wel eens een hitteslag of hartkrampen kunnen krijgen."

Idealiter train je bij zo'n hitte gewoon binnen, maar dat kan gezien de coronamaatregelen nu niet. "Zoek dan maar een plekje in de schaduw op, een bos bijvoorbeeld, zet desnoods ook een pet op. Ga zeker niet tussen 12 uur en 15 uur in de volle zon sporten. Sport je niet veel? Dan wacht je beter toch nog even om ermee te beginnen."

Ook voldoende vocht binnenkrijgen is belangrijk. "Je moet veel drinken, meer dan wat je gevoel eigenlijk aangeeft. Als je dorst hebt, is het eigenlijk al te laat", aldus Mariën. "Begin trouwens al te drinken nog voor je begint te sporten. "

"Doe desnoods ook wat zout in je water. Vaak zie je dat je witte kringen op je kleren krijgt, dat is een teken dat je zout verliest. Als dat gebeurt, loop je het risico om krampen te krijgen."

Meest gelezen