NMBS voert bij topdrukte richting kust "stop-and-go"-verkeer in voor reizigers in grote stations

De NMBS neemt enkele extra maatregelen om te volle perrons en treinen te vermijden tijdens de hittegolf die is begonnen. In de grotere stations in het binnenland voert de openbaarvervoersmaatschappij bijvoorbeeld "stop-and-go"-verkeer in. Ze legt ook extra treinen in.

Om ervoor te zorgen dat de treinen niet té vol zitten, zet de NMBS in de eerste plaats elke dag extra treinen in. Vijf heen en terug op werkdagen, in het weekend nog meer. Zo kunnen treingebruikers meer verspreid reizen. Maar de capaciteit van elke trein is natuurlijk eindig.

‘Stop-and-go’ in de grote stations

“De NMBS zal naast de extra treinen in de grote binnenlandse stations zoals Leuven, Brussel of Gent-Sint-Pieters tijdens piekmomenten richting kust daarom zogenoemde "Passenger Flow"-maatregelen gebruiken om treinen optimaal te bezetten. Wanneer treinen die gaan vertrekken te vol dreigen te lopen, kan ons personeel wachtende reizigers naar andere bestaande treinen leiden, of we kunnen snel reservetreinen inzetten,” zegt woordvoerder Bart Crols.

Stel, je wil vanuit Gent-Sint-Pieters naar de kust maar de trein die vanuit Brussel aankomt, zit eigenlijk al vol, dan kan het personeel van de NMBS nog voor die trein het station binnenrijdt, je al begeleiden naar een alternatieve of een reservetrein. Zit je trein nog niet vol, dan kunnen veiligheidsmensen je op het perron verwijzen naar wagons waar nog voldoende plaats over is.

Veiligheidsmensen in het station kunnen vertrekkende reizigers tijdelijk of met tussenpozen even tegenhouden om te vermijden dat het perron of bepaalde wagons van een trein te druk worden

“Daarnaast filtert het aanwezige personeel in het station de reizigers naar het perron (stop-and-go) of naar de individuele rijtuigen, om alles zo vlot mogelijk te laten verlopen,” aldus nog Crols. Dit betekent dat veiligheidsmensen in het station vertrekkende reizigers tijdelijk of met tussenpozen even kunnen tegenhouden om te vermijden dat het perron of specifieke wagons te druk worden.  Dat kan bijvoorbeeld gebeuren aan het begin van de roltrappen tussen de stationshal en het perron of op het perron zelf.

De NMBS gebruikte deze maatregelen trouwens al een paar keer in juli, maar verwacht dat ze die met de topdrukte in de volgende dagen veel vaker nodig zullen hebben.

Wanneer is een trein te vol?

Een trein is volledig bezet wanneer alle zitplaatsen ingenomen zijn. Een beperkt aantal reizigers mag ook staande in het gangpad en in de passages tussen de wagons meereizen, maar dat moet telkens in comfortabele omstandigheden gebeuren en met respect voor de afstandsregels i.v.m. Covid-19. Als de capaciteit van een trein volledig bereikt is, wacht je beter op de volgende trein.

Wat kan je als reiziger zelf doen om het veilig en comfortabel te houden?

De NMBS geeft reizigers die richting kust willen nog deze tips mee:

  • voor reizen naar de kust kan je de reisplanner van NMBS raadplegen, waar je de link naar de druktebarometer voor de kust vindt - www.dekust.be
  • vermijd de piekuren, zowel voor de heen- als voor de terugreis; vertrek bijvoorbeeld ’s ochtends erg vroeg of – bij terugkeer – wat later; de piekuren voor de terugreis vanuit drukke plaatsen liggen tussen 18.00 en 20.00 uur
  • stap niet op een trein waarin al veel mensen zitten; wanneer je merkt dat er veel reizigers zijn, wacht dan liever op de volgende trein
  • draag altijd je mondmasker, om jezelf te beschermen, maar ook om de andere reizigers en het personeel in het station, op de perrons en in de trein te beschermen
  • zorg voor voldoende water voor je reis
  • activeer de functie 'notificaties' van de NMBS-app; dit is een waarschuwingssysteem dat je in real time op de hoogte brengt van de situatie van je trein, ook bij eventuele storingen op het spoornet

Bekijk hier het verslag van "Het Journaal":

Video player inladen...

Meest gelezen