"Doorbreek de stilte, geef ons de kans om actie te ondernemen": evenementensector lanceert actie "sound of silence"

"Het is 5 na 12 voor de bedrijven in de evenementensector, want er wordt niet naar ons geluisterd. Die stilte willen we doorbreken": met die boodschap heeft de evenementensector een nieuwe campagne gelanceerd op sociale media. De oproep is om een oranje kruis over je profielfoto te plaatsen, met daarop de tekst "sound of silence"- niet toevallig de noodkreet "SOS". De sector trekt nogmaals aan de alarmbel. Hun vraag is dubbel: ze willen gehoord worden, en perspectief krijgen.

Misschien heeft u op sociale media vandaag een oranje kruis zien circuleren op de profielfoto van uw vrienden, met daarop de tekst "sound of silence". Een verwijzing naar de noodkreet "SOS", en tegelijk naar de stilte vanuit de overheid. De oproep om dat kruis en die boodschap te delen gaat uit van de evenementensector en werd symbolisch gelanceerd om 5 over 12 vanmiddag.

"Want het is letterlijk 5 na 12 voor deze mooie sector. Het geluid dooft uit. Al wie ooit nog naar een show, concert, festival, bedrijfsfeest, trouwfeest of theater wil kunnen gaan: update aub je profielfoto met dit kader", zo klinkt de oproep, die wordt aangevuld met de hashtags #SOS #SoundOfSilence #5na12.

Heel wat mensen die achter de schermen werken in de cultuursector geven gehoor aan de oproep. Vaak passen ze niet enkel hun profielfoto aan op sociale media, maar vertellen ze in een post ook iets meer over hun eigen situatie op dit moment. Ook dj Charlotte de Witte maakt virtueel een kruis op Instagram. "Geef ons perspectief, toon respect, en red onze cultuursector", zo vat ze het samen. En ook zangeres Selah Sue toont zich solidair op Facebook. (lees voort onder de foto's)

De evenementensector zit al 150 dagen in lockdown. We willen de stilte doorbreken.

Katrien Vermeire, een van de initiatiefnemers van "Sound of silence"

Katrien Vermeire werkt in de evenementensector en is een van de initiatiefnemers van deze actie. "We willen de sector verenigen en een stem geven. De stilte doorbreken. In België zijn we bij de absolute top, als het gaat over het organiseren van evenementen. Maar nu zit onze sector al 150 dagen in lockdown. We willen nogmaals luid roepen, want nu gebeurt er niets, en dat frustreert ons mateloos."

"Sound of silence", de naam van de actie en de bijhorende #SOS zijn niet toevallig gekozen. De sector slaat een noodkreet. "We willen blijven roepen en strijden. We weten dat we evenementen coronaproof kunnen organiseren, en we hebben vanuit de sector al veel initiatief getoond om dit te realiseren. Maar we krijgen niet de kans om te tonen dat het anders kan. We hebben nochtans de kennis, want we doen al jaren aan crowd control, het organiseren van mensenmassa's en bezoekersstromen", zegt Vermeire.

"Het blijft vanuit onze sector moeilijk te begrijpen dat andere zaken wél kunnen, zoals een vol vliegtuig nemen. Het gebrek aan perspectief weegt het zwaarst door", aldus nog Vermeire. Veel lokale besturen hebben namelijk beslist om alle evenementen op hun grondgebied voor een bepaalde tijd te verbieden. In theorie blijven evenementen met maximum 100 aanwezigen binnen toegestaan. In de buitenlucht mogen er maximum 200 mensen een evenement bijwonen, en moeten bezoekers de hele tijd een mondmasker dragen.

Beluister hier het integrale gesprek met Katrien Vermeire uit "De wereld vandaag" op Radio 1:

Andreas Glöckner via Pixabay

Noodkreten en open brieven

Het is niet de eerste keer dat er vanuit de cultuursector of de evenementensector een noodkreet weerklinkt. Vorige week lanceerde het livecircuit, dat de verschillende spelers in de muzieksector verenigt, nog een open brief, nadat bekend werd dat de concertzaal Ancienne Belgique de samenwerking met ruim 200 externe medewerkers moest stopzetten. De Brusselse concertzaal Botanique besliste enkele dagen later hetzelfde. "Er is een reddingsplan nodig, als we nog een sector willen", zo klonk toen.

De cultuursector heeft zich intussen verenigd in een crisiscel, waarin de verschillende takken en geledingen samen naar buiten treden en communiceren met de overheid. "Stop de broodroof: laat ons werken en betrek ons bij het beleid", lieten zij weten.

Afgelopen weekend is gebleken uit cijfers van data-expert Graydon en VRT NWS dat duizenden bedrijven uit de culturele sector het einde van het jaar waarschijnlijk niet zullen halen. Voor de coronacrisis was de grote meerderheid van die bedrijven financieel gezond. Daarom blijft de sector hameren op een reddingsplan, en op de nood aan perspectief. Als de evenementensector weer kan opstarten, dan duurt het nog maanden voor de eerste evenementen effectief zullen plaatsvinden.

Meest gelezen