Video player inladen...

Actrice Marijke Pinoy: "Ondanks 2 maanden gratis repeteren, speel ik met passie voor publiek van om en bij 70 man"

Marijke Pinoy, de rasactrice die we kennen van onder andere de films 'Ben X' en 'Problemski hotel', speelt deze zomer haar eigen nieuwe voorstelling 'Rosa Unplugged': volledig coronaproof en voor een intiem publiek. Haar voorstelling is onderdeel van het festival "Zomer in O.". Dit festival werd in het leven geroepen door verschillende Oostendse culturele partners. Ze sloegen de handen in elkaar om, ondanks corona, de stad Oostende toch nog van een mooi cultureel programma te voorzien.

Gisteravond ging de nieuwe voorstelling van Marijke Pinoy in première op "Zomer in O". Ze gunde zichzelf de tijd om twee maanden lang te schrijven aan een nieuw eigen stuk, waarvan haar zoon Cesar De Sutter-Pinoy de muziek voorziet.

Bekijk hieronder het sfeerverslag:

Video player inladen...
Ik was een beetje jaloers geworden op de dramastudenten die op festivals gewoon eens "een worp" kunnen gooien
Marijke Pinoy

Naast creëren en spelen, geeft Pinoy ook les aan de dramastudenten van het KASK in Gent. Daar ziet ze hoe de jonge studenten veel meer de kans grijpen om te experimenteren. "Ik was eigenlijk een beetje jaloers geworden op mijn studenten in die zin dat zij gewoon "een worp" kunnen gooien soms, zonder verwachtingen. Als je al veel langer in het vak staat, is dat veel ingewikkelder. Je hebt al een hele carrière achter de rug en mensen hebben na een tijd wel een idee van je gevormd. Van mij verwachten ze vaak dat ik als speler op de grens van komisch en tragisch balanceer. Maar wat als ik opeens iets anders wil uitproberen? Daar schuilt toch nét de creativiteit. Ook als ervaren artiest moet je de tijd kunnen nemen om te herbronnen, onderzoek te doen en te durven "niet weten", aldus Pinoy.

© kurt van der elst | kvde.be

"Le pouvoir de dire non"

"In de voorstelling heb ik het over "Le pouvoir de dire non", durven weigeren en de kracht vinden om "nee" te durven zeggen. Ik ben een strijderstype en heb fel en gulzig geleefd, maar ik wil ook mijn kwetsbare kant durven toelaten en daarvoor moet je stilvallen. Tegelijk ervaar ik ook de schrik: als je dat écht toelaat, wat blijft er dan over? In mijn geval: veel verwarring, nadenken en twijfels", zegt Pinoy.

Als je écht stilvalt, wat blijft er dan nog over? Dat wil ik verder onderzoeken, ook met mijn publiek.
Marijke Pinoy

"De thematiek van de voorstelling speelde al langer in mijn hoofd, maar door corona heeft dat nog een extra dimensie gekregen. Opeens ligt alles letterlijk plat en wij zijn daar als mens totaal niet op voorbereid omdat we het nooit hebben geleerd om gas terug te nemen. Ik heb de coronatijd als kans gezien om daar nog dieper in door te zoeken. Veel mensen die komen kijken, herkennen wel het één en ander, nét omdat we allemaal in dezelfde situatie zitten nu. Daarom ben ik zo blij dat ik dit onderzoek met mijn publiek kan delen op "Zomer in O". 

© kurt van der elst | kvde.be

Verschillende culturele partners sloegen de handen in elkaar

"Zomer in O." is gerealiseerd door de samenwerking van de verschillende Oostende cultuurpartners: TAZ, De Grote Post, KAAP, Mu.ZEE, Kunstencampus aan zee en kleinVerhaal. Anders was het nooit gelukt om toch zo'n groot aanbod te realiseren, zegt Boy Rabaey, coördinator "Zomer in O.". "Ook de stad Oostende is hierin een belangrijke partner geweest, door als evenwaardige partner op logistiek, financieel en productioneel vlak medewerking te verlenen. Anders was het ons nooit gelukt."

"Zomer in O." is een mooi voorbeeld van hoe culturele partnerschappen in samenwerking sterk staan", zegt Marijke pinoy, "maar dat mag echter niet het misverstand wekken dat we het zomaar voor mekaar krijgen, want deze kunstencrisis houden we écht niet langer meer vol".

"Ikzelf repeteerde twee maanden gratis, en word alleen betaald voor de voorstellingen die ik speel op het festival. We trekken al jaren aan de alarmbel, maar ik vrees dat onze sector "te zacht" is. Wij zijn een prachtig versnipperd cultuurlandschap en daardoor zijn wij ook zo geliefd in het buitenland, maar daardoor hebben wij niet één grote vertegenwoordiger die "hard op hard" onderhandelt als we in een crisis belanden. Daarom nét moeten we extra beschermd worden', aldus Pinoy.

© kurt van der elst | kvde.be

Hoe veilig is zo'n coronaproof theaterfestival?

"Doordat wij als cultuursector pas als laatste weer mogen spelen, denken veel mensen dat onze evenementen niet veilig zouden zijn. Mijn mama bijvoorbeeld, die 86 jaar is, zou normaal komen kijken naar mijn voorstelling. Ze belde me op om te zeggen dat ze toch niet zal komen omdat ze bang is dat het toch niet veilig zou zijn. Dat is mede gecreëerd door de wisselende berichtgevingen. En eigenlijk is het nét omgekeerd: ik speel op de meest idyllische plek, een super grote ruimte die veiliger is dan het strand of de winkel. Nét omdat we aan zoveel coronamaatregelen moeten voldoen. Ik spoor dus iedereen aan: vertrouw erop dat het veilig is en kom ons bezoeken: de sector heeft het hard nodig", zegt Pinoy.

De voorstelling "Rosa Unplugged" is nog tot zondag 16 augustus te zien op "Zomer in O". Voor meer informatie: https://www.zomerino.be/

Meest gelezen