BELGA

Handelsfederatie Comeos: "Klanten agressiever door coronamaatregelen in winkels"

Steeds meer winkeliers klagen over agressieve klanten. Dat zegt handelsfederatie Comeos. Volgens Comeos zijn klanten agressiever omdat ze de coronamaatregelen in winkels niet begrijpen. Zeker drie op de vier winkeliers hebben de voorbije periode al agressieve klanten over de vloer gekregen, meldt Comeos.

"Het is vooral de maatregel van het individueel shoppen, die leidt tot veel onbegrip bij klanten", zegt Déborah Motteux van Comeos. "De regel van dat individueel shoppen is ook moeilijk uit te leggen, soms is de winkel leeg en mogen klanten toch niet met twee personen binnen."

Maar liefst drie op de vier winkeliers geven aan dat ze de voorbije periode geconfronteerd zijn geweest met agressieve klanten, stelt Comeos. "Vaak gaat het om verbale agressie maar soms ook om fysieke agressie", zegt Motteux. "De winkeliers hebben ook nauwelijks rechten om op te treden tegen agressieve klanten, ze kunnen enkel de politie bellen en het neemt soms wel wat tijd in beslag voor die tussen kan komen."

Comeos wil de maatregel van het individueel shoppen dan ook het liefst weer afgeschaft zien. "Niet enkel omdat die nadelig is voor de omzet van de winkeliers maar ook omdat die volgens ons leidt tot meer agressie", klinkt het. 

Meest gelezen