AFP or licensors

Organisator Gent-Wevelgem: "Zo'n val als die van Evenepoel zou in de Flanders Classics nooit gebeuren"

Zo'n ijzingwekkende val zou Remco Evenepoel in Vlaanderen nooit gemaakt hebben, stelt de organisatie van wielerwedstrijd Gent-Wevelgem. Want, zegt de organisatie, de parcours van de Flanders Classics worden veel strenger gecontroleerd op veiligheid dan die in het buitenland. Organisator Griet Langedock: "Mocht zo'n ravijn in het parcours van Gent-Wevelgem liggen, dan ben ik ervan overtuigd dat dat beter beveiligd was geweest."

De val van Remco Evenepoel in de Ronde van Lombardije laat een grote indruk na. Hij komt ervan af met een gebroken bekken, maar dat had veel erger kunnen zijn. Ook tijdens de Ronde van Polen twee weken geleden, gebeurde een drama met Fabio Jakobsen. En zondag protesteerden nog renners voor de gevaarlijke afdalingen in het Franse Critérium du Dauphiné. De discussie over koersveiligheid is duidelijk geopend. Hoe ver kan en mag je als organisator gaan om een parcours interessant te maken? En hoe groot is de verantwoordelijkheid die wielrenners zelf dragen?

"Flanders Classics zijn heel veilig"

Ook de organisatie van Gent-Wevelgem keek zaterdag met ingehouden adem toe hoe Remco Evenpoel in een ravijn verdween. "Dat waren hele bange minuten. Je hoopt natuurlijk het beste, maar op zo'n moment vrees je het ergste", vertelt Griet Langedock, organisator van Gent-Wevelgem. "Ik durf te zeggen dat wij met onze organisatie zeker betere beveiliging hadden voorzien, mochten wij zoiets in ons parcours hebben. Oranje vangnetten, zoals bij het skiën, bijvoorbeeld."

"De fout lag uiteraard bij Evenepoel. Maar fouten gebeuren nu eenmaal. En het is de verantwoordelijkheid van de organisatie om te bekijken wat je kan doen om het ergste te vermijden, wanneer er zo'n fout gebeurt", vindt Langedock. "En ik denk, als je de Flanders Classics met het buitenland gaat vergelijken, dat wij hier in Vlaanderen alles op een heel veilige manier aanpakken."

Gevaarlijke punten onderzoeken

In Gent-Wevelgem liggen geen diepe ravijnen zoals in Lombardije of gevaarlijke afdalingen zoals in Dauphiné, maar elke koers heeft obstakels. En die moeten onderzocht worden. Griet Langedock: "Wanneer ex-renner Hans Declercq het parcous van Gent-Wevelgem heeft uitgetekend, sturen wij een team de baan op om elk gevaarlijk punt in kaart brengen. En dan moeten we onderzoeken hoe we het punt kunnen beveiligen."

"Zo vragen we soms aan de gemeente om straatmeubilair, zoals paaltjes, weg te halen. Of we voorzien mobiele signaalgevers. Of we plaatsen strobalen op die plek. Stel dat dat allemaal geen optie is, stel dat het echt een onveilige situatie is, dan laten we de koers niet langs dat punt passeren en kiezen we simpelweg voor een ander traject."

Controle door wielerunie

Je staat er als organisatie alleen voor, want UCI doet controle op een slecht moment

Griet Langedock, organisator van Gent-Wevelgem

"Je staat er als organisatie eigenlijk alleen voor", stelt Griet Langedock. "De laatste jaren komt er af en toe een controleur van UCI, de internationale wielerunie. Die komt dan een paar dagen voor de wedstrijd het parcours verkennen. Maar dat is enerzijds te vroeg, want de structuren van de wedstrijd staan er dan nog niet. De nadarhekken bijvoorbeeld. En anderzijds is het ook veel te laat,  want je kan geen grote aanpassingen meer doen."

Het ideale scenerio voor Langedock, is dat de UCI een drietal maand voor de koers langskomt voor een controle. "Dan kunnen ze voldoende op voorhand de gevaarlijke punten ontdekken en luisteren bij de organisatie welke veiligheidsmaatregelen zij nemen."

Ook renners zijn verantwoordelijk

Tenslotte vindt Langedock dat renners ook zelf hun verantwoordelijkheid moeten nemen. "Ze moeten wat meer opkomen voor zichzelf. Als je ziet dat het te gevaarlijk is: zeg het aan de organisatie, praat met elkaar. Wacht niet tot er ongelukken gebeuren. En doe alsjeblieft geen roekeloze dingen zoals op de stoep rijden. Zo breng je niet alleen jezelf, maar ook het publiek in gevaar."

Meest gelezen