Radio 2

Belgische taxifederatie wil versoepeling taaleisen voor chauffeurs

Taxibedrijven hebben moeite met de strenge taaleisen die de Vlaamse overheid oplegt aan chauffeurs. Tegen het einde van dit jaar moeten de chauffeurs een bewijs van taalbekwaamheid kunnen overleggen, als ze een bestuurderspas willen behalen. Voor taxibedrijven die werken met buitenlandse chauffeurs is dat een onmogelijke opgave zegt GTL, de nationale groepering van ondernemingen met taxi- en huurvoertuigen met chauffeur.

Alle taxichauffeurs in Vlaanderen moeten sinds 1 juli 2020 een bestuurderspas bezitten. Dat is een beroepsattest dat ze krijgen na het afleggen van een examen. Ook de kennis van het Nederlands wordt getest. De taxichauffeurs moeten het niveau B1 behalen, wat gelijk staat met een behoorlijke kennis van het Nederlands.  Onder druk van de taxifederaties is het behalen van het bewijs van taalbekwaamheid uitgesteld tot eind dit jaar. Maar dat is voor taxifederatie GTL niet genoeg. Zij vindt de vereisten te hoog.

Meerderheid chauffeurs zal het niet halen

Pierre Steenberghen van taxifederatie GTL is bang dat veel taxichauffeurs, die rijden tussen Brussels Airport en de hoofdstad niet zullen slagen voor de taaltest. "Veel mensen die voor Zaventemse, en dus Vlaamse taxibedrijven rijden, komen uit Brussel en kennen weinig of geen Nederlands. Ik vrees dat zowat 80 procent van hen het vereiste attest niet zal behalen. Ze hebben door de coronacrisis geen kans gehad om zich bij te scholen. Het niveau B1 is behoorlijk hoog, zelfs in Vlaanderen halen veel taxichauffeurs dit niveau niet, vrees ik." 

Een taxichauffeur moet toch geen literaire verhandeling kunnen schrijven? 

Steenberghen dringt daarom aan op een versoepeling van de voorwaarden. Hij wil graag dat het vereiste B1-niveau wordt verlaagd en dat de overheid een onderscheid maakt tusen taxichauffeurs die al lang aan de slag zijn en nieuwkomers. "Anders komen er zware problemen voor de taxibedrijven in de rand rond Brussel," zegt Steenberghen. Hij verwacht een oplossing van Vlaams minister van mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD). "Achter de schermen wordt druk onderhandeld. Er wordt bijvoorbeeld gedacht aan interne bijscholing. Een taxichauffeur moet kunnen antwoorden op elementaire vragen. Die moet toch geen literaire verhandeling kunnen schrijven? Ik hoop dat we snel een akkoord bereiken, want anders kunnen veel chauffeurs hun beroep niet meer uitoefenen," besluit Steenberghen. 

Meest gelezen