Terug naar school na corona: onderwijskoepels willen leerlingen evalueren op achterstand en mentale toestand

Het Katholiek Onderwijs en het Gemeenschapsonderwijs willen alle leerlingen evalueren bij het begin van het schooljaar, om te bekijken hoe het gesteld is met hun leerachterstand en hun mentale toestand. Dat schrijft De Standaard. Leerkrachten kunnen zelf kiezen hoe ze de evaluatie precies zullen doen.

Niet naar school, digitaal afstandonderwijs, gedeeltelijk terug naar school. Het was al wat voor de schoolgaande jeugd in ons land. Niet elke leerling zal op dezelfde manier uit die periode terugkomen. Sommigen zullen een heuse leerachterstand hebben opgebouwd, sommigen deden misschien emotionele schade op tijdens de lockdown of komen met weinig zin terug naar school.

Het kan gaan om testen, maar evengoed ook groepswerken of gesprekken

Raymonda Verdyck, Gemeenschapsonderwijs

De onderwijskoepels willen graag snel een overzicht krijgen van welke leerlingen welke noden hebben, en raden de scholen daarom aan om hun leerlingen te evalueren bij het begin van het schooljaar.  Hoe de leerkrachten dat precies doen, kunnen ze zelf kiezen. "Er is een heel gamma aan mogelijkheden. Het kan gaan om testen, maar evengoed ook groepswerken of gesprekken", zegt Raymonda Verdyck van het Gemeenschapsonderwijs. "We weten dat er grote verschillen zullen zijn tussen wat leerlingen verworven hebben. Het is een gebruik dat we ook in andere schooljaren hebben. Nu zal dat intenser gebeuren. We moeten weten waar er extra ondersteuning nodig is en waar we op moeten focussen om het leren te kunnen verderzetten."

Luister hier naar Raymonda Verdyck van het Gemeenschapsonderwijs in "De Ochtend" op radio 1 en lees verder:

Er zullen grotere verschillen zijn dan andere jaren. We moeten achterstand goedmaken en werk maken van een goede groepssfeer

Lieven Boeve, Katholiek onderwijs

Hetzelfde verhaal horen we bij het Katholiek onderwijs. "Heel wat specialisten zeggen ons dat er toch wel wat verschil zal zijn tussen de leerlingen. Grotere verschillen dan andere jaren", zegt directeur-generaal Lieven Boeve. "Leraren kunnen gewone toetsen gebruiken of nieuwe taken ontwikkelen waarbij ze goed kijken wat leerlingen precies kunnen en niet kunnen. Het zal zaak zijn om via gericht onderwijs, met leerlingen apart of in kleine groep, toch die achterstand zo vlug mogelijk bij te werken. Zodat ze het schooljaar vlug kunnen verderzetten en we achterstand kunnen goedmaken", zegt Boeve. Maar er moet ook naar de emotionele toestand van de leerlingen worden gekeken. "Het zal zaak zijn om werk te maken van een goede groepssfeer. Om in te zetten op de verbindingen tussen de leerling en de leraar. "

De onderwijskoepels raden de scholen ook aan om over enkele weken extra klassenraden te organiseren, om de situatie opnieuw te evalueren.

Zware opdracht

De onderwijsvakbonden benadrukken dat de evaluatie van leerlingen elk jaar gebeurt. "Door de coronacrisis zal het nu wel intensiever moeten", zegt Nancy Libert van ACOD Onderwijs. Onder meer de zorgcoördinatoren zullen daar voor moeten zorgen, klinkt het.

De christelijke bond wijst wel op de vele extra lasten die er nu op de schouders van leerkrachten terechtkomen. "We mogen de zware opdracht van de scholen op dit moment niet onderschatten", zegt Marianne Coopman van het Christelijke Onderwijzersverbond. "We mogen vertrouwen op de leerkrachten en het professionele beleid van de scholen. Maar geef de scholen ook wat ze nodig hebben om echt kwalitatief te doen wat leerlingen nodig hebben. Vooral in het basisonderwijs zijn er meer handen en meer ondersteuning nodig."

Meest gelezen