Video player inladen...

Fietshelmen voor kinderen lang niet allemaal even veilig: ga goed na wat je koopt

Veel fietshelmen voor kinderen bieden weinig bescherming tegen hoofdletsels bij een val of een aanrijding met een andere weggebruiker. Dat blijkt uit een onderzoek van Test Aankoop en de Universiteit van Straatsburg. De universiteit onderwierp in opdracht van de consumentenorganisatie 20 verschillende helmen aan een grondige test. Sommige helmen scoren bedroevend slecht bij een zijdelingse val, en dat is net de meest voorkomende manier van vallen wanneer een kind betrokken is bij een ongeluk.

Europa heeft sinds 1997 normen (EN 1078 voor volwassenen, EN 1080 voor kinderen) die bepalen waaraan een helm moet voldoen voor hij door een fabrikant op de markt mag worden gebracht. Die normen zijn echter al 23 jaar oud en dus dringend aan een update toe, zegt Test Aankoop.

Samen met een gespecialiseerde afdeling van de universiteit van Straatsburg voerde Test Aankoop een test uit die verder gaat dan wat de Europese norm oplegt aan fabrikanten. Ze bootsten zoveel mogelijke echte valomstandigheden bij een ongeluk na. 

Niet alleen bij een botsing van het hoofd op een horizontaal vlak maar ook op een schuine ondergrond of op een ander obstakel, en dit aan een snelheid van 20 kilometer per uur. Algemeen wordt namelijk aangenomen dat fietshelmen bij een ongeluk met een snelheid van méér dan 20 kilometer per uur sowieso minder bescherming bieden en er treden bij hogere snelheden ook méér letsels op andere plekken van het lichaam op.

Voor elke val berekende de consumentenorganisatie dan het risico op hersen – en schedelletsels en dat voor verschillende specifieke punten waar een botsing een impact op de helm kan hebben. Hieronder zie je een foto van de test zoals die in Straatsburg zijn uitgevoerd.

(c) Universiteit van Straatsburg

“Alvorens op de markt te mogen, worden fietshelmen door de fabrikanten momenteel getest via een gesimuleerde loodrechte val op een plat oppervlak. Weinig realistisch”, zegt Simon November van Test Aankoop. “Wanneer we met onze fiets vallen, zal ons hoofd de neiging hebben om te gaan roteren en is de kans klein dat we terecht komen op een vlak oppervlak. Vandaar dat we onze tests zo realistisch mogelijk wilden maken door ook rotatiekrachten en de impact van een zijdelingse val in rekening te brengen”, aldus de woordvoerder. 

Strenger testen toont kwaliteitsverschil tussen fietshelmen aan

Alle helmen met de stempel ‘EN 1080’ zijn momenteel volgens Europa veilig maar de meer verfijnde en realistische test van Test Aankoop bracht heel wat zwaktes aan het licht. Vooral dan wanneer een kind met de zijkant van het hoofd tegen een obstakel zou vallen. De laagst geklasseerde helmen bieden hier maar weinig bescherming. Ook de helmen die uitgerust zijn met een extra beschermlaag tussen de schaal en de voering, het zogenaamde MIPS-systeem, zorgen nauwelijks voor meer veiligheid. 

Alle helmen met de stempel ‘EN 1080’ zijn momenteel volgens Europa veilig maar de meer verfijnde en realistische test van Test Aankoop bracht heel wat zwaktes aan het licht

De beste helmen uit het onderzoek houden 20% minder letselrisico in als je ze vergelijkt met de lager scorende exemplaren. Je kan de vergelijking van de helmen in detail nakijken op de website van Test Aankoop via www.testaankoop.be/vergelijkfietshelm al moet je je op die site wel registreren. Je kan uiteraard ook te rade bij je fietshandelaar die het onderzoek van Test Aankoop ongetwijfeld ook volgt.

Europese regels moeten strenger

Test Aankoop voerde in 2017 ook al een test uit op de toen bestaande helmen. In vergelijking daarmee is de globale veiligheidsscore van de fietshelmen in 2020 al hoger maar de veiligste modellen worden niet noodzakelijk nog veiliger in vergelijking met drie jaar geleden. 

De lat moet gewoon hoger

De lat moet dus hoger. De enige manier om de markt te laten evolueren, is door de Europese norm uit te breiden. Bedrijven moeten in de toekomst verplicht worden om meer valscenario’s en rotationele krachten op te nemen bij het testen zodat de risico’s op letsels nauwkeuriger kunnen worden ingeschat. Alleen zo kan de consument de veiligste helm aan een correcte prijs kopen.

Bekijk hier de reportage over de veiligheid van fietshelmen voor kinderen (lees verder onder de beelden): 

Video player inladen...

Wat kan je doen als je in de volgende dagen een fietshelm voor je kind gaat kopen?

Bij een ongeval is het letselrisico het grootst aan de zijkant van het hoofd, een helm moet dus ook op die plek bescherming bieden. Vraag raad aan je gespecialiseerde fietswinkel. Een helm moet ook altijd stevig aansluiten. Controleer in de winkel dat de helm niet naar voor, naar achter of opzij schuift wanneer je kind met het hoofd schudt. Trek voor de aankoop eens stevig aan de riemen om te controleren of de sluitingen genoeg weerstand bieden.

De pasvorm is cruciaal, als de helm niet comfortabel is, dan zal je kind geen zin hebben om hem te dragen

De pasvorm is cruciaal. Als de helm niet comfortabel is, dan zal je kind geen zin hebben om hem te dragen. De bovenkant moet voldoende koelgaten hebben. Openingen in de helm zorgen voor minder transpiratie en een aangenamer gevoel.

En tot slot de prijs: ga er niet van uit dat de duurste helm ook de veiligste is. Weeg dus alle criteria af wanneer je tot je aankoop overgaat.

Meest gelezen