Video player inladen...

Vanaf 1 september maximum 100 kilometer per uur op Ring rond Brussel

Maar liefst drie ministers hebben vrijdagmorgen in Machelen symbolisch het eerste bord onthuld, dat de algemene  snelheidsbeperking aangeeft die vanaf 1 september geldt op de Ring. 

Vanaf maandag 1 september geldt op de hele Ring rond Brussel een snelheidsbeperking tot 100 kilometer per uur.  Trager verkeer moet voor meer veiligheid, minder uitstoot en minder geluidshinder zorgen. Een eerste bord is vanmorgen symbolisch onthuld in Machelen.

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters licht de operatie toe: "We plaatsen 280 borden die de snelheidsbeperking aangeven. Het is de uitvoering van een beslissing die de Vlaamse Regering in december 2019 genomen heeft in het kader van het Vlaams Energie- en Klimaatplan 2021-2030."

Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt is tevreden over de samenwerking met de Vlaamse Overheid. "Dit is een belangrijke investering in de leefbaarheid van Brussel, en een mooie stap vooruit voor de Brusselaars.”

Ook Vlaams minister van Brussel Benjamin Dalle was bij de onthulling.  "Door deze maatregelen versterken we de levenskwaliteit van de Vlamingen en de Brusselaars", stelt hij. 

Timing

Een aannemer is al bezig met het plaatsen van de 280 verkeersborden. Deze borden worden nog tijdelijk afgedekt. Tijdens de nacht van 31 augustus op 1 september zal de afdekking verwijderd worden, zodat vanaf de ochtendspits van 1 september de snelheidsbeperking overal in voege zal treden. De snelheidsbeperkingen tot 90 en 70 kilometer per uur, die nu al op sommige plaatsen gelden, blijven daar ook van kracht.

Touring pleit voor flexibiliteit

Mobiliteitsorganisatie Touring heeft bedenkingen bij de maatregel. Woordvoerder Danny Smagghe had liever een flexibel systeem gezien. "Met zo een systeem kan je de snelheidsbeperking aanpassen aan de drukte. Dat werkt logischer en dwingt vanzelf respect af. Wat is het nut om de snelheid te beperken tot 100 kilometer per uur om twee uur 's nachts?" Maar globaal genomen is Smagghe het wel eens met de maatregel. "Op de Brusselse Ring heb je heel wat op- en afritten. Met een meer gelijkmatige richtlijn kan je de snelheidsverschillen tussen al dat verkeer aftoppen.  Aan de andere kant blijf ik het een gemakkelijkheidsoplossing vinden", besluit Smagghe.

Bekijk hieronder het verslag uit "Het Journaal":

Video player inladen...

Meest gelezen