Goede toeristische zomer ondanks corona

Ondanks het coronavirus is de toeristische zomer in Limburg nog goed meegevallen. Dat blijkt uit een enquête van Toerisme Limburg. Er was gemiddeld zelfs 2 procent meer bezetting in vergelijking met vorige zomer. 

Toerisme Limburg ging horen bij zo'n 250 logementen. Uiteindelijk klokt de logiessector af op een mooi resultaat met zelfs twee procent méér zomerbezetting dan vorig jaar. Maar dat maakt het jaar natuurlijk niet goed, want het voorjaar was rampzalig. Igor Philtjens, gedeputeerde en voorzitter van Toerisme Limburg (Open VLD): "We zijn natuurlijk blij met het mooie resultaat in de zomer. Maar we moeten realistisch zijn: het was een rampjaar, in het voorjaar was de bezetting nul. En de maatregelen rond corona hebben extra kosten met zich meegebracht."

De goede zomer heeft veel te danken aan de zogenaamde staycation, de vakantie in eigen land. Vooral de campings en de vakantieparken deden het erg goed. Met 80 procent bezetting staan de campings op kop. Op de voet gevolgd door de vakantieparken met 79% bezetting. En ook de hotels en B&B's gingen er fors op vooruit.

We zijn blij met de goede zomercijfers, maar we moeten realistisch zijn: het was een rampjaar.

De zomercampagne, waarin acteur Matteo Simoni te zien is op enkele mooie plekken in Limburg, heeft ook goed gewerkt. "Dat zagen we aan het aantal bezoekers op onze website, zo'n 10.000 per dag."

Het doel is nu om in het najaar nog meer boekingen binnen te krijgen dan gemiddeld, om zo het voorjaar te compenseren. "Daar werken we nu aan met een najaarscampagne om het zomerseizoen te verlengen", besluit Philtjens.

Meest gelezen