website Den Briel

Schooltje in Buggenhout moet dan toch niet sluiten

Elk jaar dreigen kleine buurtschooltjes te moeten sluiten omdat ze niet genoeg leerlingen hebben maar in Buggenhout hebben ze daar iets op gevonden. Kleuterschool Den Briel is op een zomer tijd omgevormd tot een methodeschool. Directeur Nathalie Gabriëls koos voor het Montessori onderwijs en zag het inschrijvingsaantal opnieuw stijgen. 

In het verleden flirtte het kleine schooltje Den Briel al meermaals met een te laag leerlingenaantal en dreigde het dus definitief te moeten sluiten. Maar de keuze voor methode onderwijs deed het aantal leerlingen opnieuw stijgen. “Intussen hebben we 8 leerlingen, maar er zijn nog kinderen die instromen in de loop van het schooljaar. Daarnaast zijn er enkele ouders die sterk geïnteresseerd zijn en een plaatsje willen verzekeren voor volgend schooljaar.”  De school hoopt tegen februari 14 kindjes te hebben zodat ze volgend jaar zonder zorgen kan opstarten. De hoofdschool in het centrum van Buggenhout houdt wel het traditioneel onderwijs aan, zegt directeur Nathalie Gabriëls

Betrokken ouders

In een Montessori school is het traject voor iedere kleuter helemaal anders. Alle leeftijden zitten er ook door elkaar. “Het grote verschil is dat we kijken naar de ontwikkeling van een kind. Om een kind op te voeden en onderwijs te bieden moet je het kind leren kennen. In een Montessori school begeleiden we kinderen naar zelfstandigheid. We helpen hen om alle facetten van hun persoonlijkheid te ontwikkelen. In eerste instantie richten we onze schoolomgeving in om kinderen uit te dagen aan het werk te gaan. Elk kind ontwikkelt zich op eigen tempo, met eigen voorkeuren en talenten. Kinderen hebben niet de behoefte om bediend te worden, maar ze moeten het zelf kunnen doen”, zegt Gabriëls.  Alle leeftijden zitten door elkaar in de Montessori school. Het is de bedoeling dat leerlingen van elkaar leren. Volgens directeur Nathalie Gabriëls kiezen ouders voor Montessori omdat ze zelf meer betrokken worden. “In België is Montessori nog niet zo bekend, maar in onze methodeschool is er een grote betrokkenheid van ouders. Bij ons zijn ze bijvoorbeeld mee komen klussen in de vakantie. We maken samen onderwijs, het zijn niet de leerkrachten alleen. Opvoeding stopt niet van thuis naar school of omgekeerd.” 

Meest gelezen