Zelfrijdend busje bij Gents ziekenhuis: "Er was argwaan maar die is nergens voor nodig"

Een zelfrijdend busje gaat bezoekers en patiënten van het AZ Maria Middelares in Gent van de tramhalte naar de ingang van het gebouw brengen. Het busje, dat de naam “Olli 2.0” kreeg, zal 600 mensen per dag vervoeren. “Het busje is veilig en scant de omgeving voortdurend”, klinkt het bij het ziekenhuis. 

Het AZ Maria Middelares investeerde de voorbije jaren fors in nieuwe technologie bij de bouw van de nieuwe campus. Het ziekenhuis wil ook elders pionieren en investeerde daarom 360.000 euro in een zelfrijdend busje dat bezoekers en patiënten veilig én zonder chauffeur naar de ingang kan brengen. Het shuttlebusje legt een traject van 600 meter af en heeft daar ongeveer 3 minuten voor nodig. 

"Op vraag van onze patiënten"

“Een derde van de mensen die naar het ziekenhuis komt is tegenwoordig ouder dan 65 jaar. Het gaat dan om patiënten en bezoekers. We kregen al vaker de vraag om een shuttledienst te voorzien tussen de tramhalte en de ingang van de gebouwen. Het is een service voor mensen die slecht te been zijn. We hadden daarvoor al onze bus "Olli" met chauffeur. Nu gaan we voor iets nieuws met "Olli 2.0", de allereerste zelfrijdende bus van het land." 

15 kilometer per uur

Het zelfrijdende busje kan in principe een maximumsnelheid van 40 kilometer per uur aan maar is begrensd tot 25 per uur. "Op de site zelf rijdt het busje nog langzamer, 15 kilometer per uur", benadrukt Zenner. "Olli 2.0" kan 8 mensen vervoeren en er is een uitschuifbaar platform om het op- en afstappen voor rolstoelgebruikers mogelijk te maken.  "Olli 2.0" is een elektrisch busje en moet af en toe ook opgeladen worden. Dat duurt zo'n 2 uur. In die tijdspanne neemt een gewoon busje met chauffeur de taken tijdelijk opnieuw over. 

Safety first

Aan AZ Maria Middelares is nog niet iedereen voor het zelfrijdende busje gewonnen. “Ik vertrouw die technologie toch niet zo. Je hoort toch vaak over ongevallen met zelfrijdende auto’s", klinkt het. Toch is die vrees volgens Zenner onterecht. “Olli is uitgerust met zeven speciale camera’s, vier radars en acht gewone camera’s. Hij scant constant elke beweging op het terrein. Is er een auto die deels uitsteekt en op het traject van Olli geparkeerd staat? Dan wijkt hij zelf uit. Olli houdt ook rekening met voetgangers en fietsers. Ik begrijp dat mensen een klik moeten maken, maar deze shuttle is zo uitvoerig getest en is erg veilig.” Voor de zekerheid rijdt steward Ronny in het begin toch nog mee: "Ik ben nog geen enkele keer moeten tussenkomen. Olli is fantastisch”, zegt hij.

Bekijk hier de eerste rit van Olli, het zelfrijdende busje:

Video player inladen...

Meest gelezen